Spring diabetes i schack

imgp2048-kopia

Det har handlat mycket om löpning här på Att vara etta den senaste tiden, och idag fortsätter jag på samma tema.

Jag kom nämligen över en Juoksija-tidning från 2015, där rubriken Juokse diabetes kuriin (på svenska ungefär Spring diabetes i schack) slog emot mig. Vad är det här för nys, tänkte jag, skadad som man har blivit genom åren av allt dumt man brukar få läsa om diabetes i media.

imgp2050-kopia

Men dra mig baklänges på ett rivjärn! Det var inte alls någon dålig artikel, utan faktiskt en av de bästa jag har läst på länge om diabetes och löpning.

imgp2057-kopia

Bland annat stod det att löpning kan underlätta för att hålla blodsockret i schack när man har kommit underfund med hur man ska göra när man tränar, men att det också är individuellt. Halleluja, tänkte jag – äntligen någon som har förstått!

Etsi sinulle sopiva mittaustapa, kunde man också läsa. Hitta ett sätt att mäta blodsockret som passar dig, på svenska. Sensorering kan vara till stor hjälp. Oh, yes!

imgp2059-kopia

Artikeln behandlade både diabetes typ 1 och typ 2, men lyckades bra med att inte blanda ihop de två sjukdomarna. Tummen upp!

imgp2054-kopia

Fler såna här artiklar i media, tack!

Kommentera

