När insulinet är som vatten

Jag är hemma! Men vilken pärs resan blev! På natten innan jag skulle åka hade jag lite ont i halsen, och på morgonen var det halsonda kvar. Inte värre än att jag tänkte att det nog går över, och mina löparkläder som jag hade packat ner i kappsäcken tänkte jag fortfarande att jag skulle få användning för. Så blev det inte. 

Första dagen gick helt okej, även om en förkylning tydligt var på frammarsch. Det konstiga var att jag inte hade fått någon förvarning av blodsockret, vilket jag annars så gott som alltid brukar få i form av ett högre blodsocker några dagar innan en förkylning bryter ut. 

Nästa dag var både blodsockret och jag säkra: Infektionen Orvar har intagit kroppen! Jag hade intervjuer inbokade, och kämpade mig igenom dagen. (Och hoppas innerligt att jag inte smittade någon jag intervjuade – själv hatar jag när folk inte kan hålla sig hemma när de är sjuka och sprider smittor vidare på löpande band. Förlåt!)

På kvällen stupade jag i säng på hotellrummet, och genomlevde en feberyr natt. Jag är väldigt sällan sjuk nuförtiden, och ännu mer sällan har jag feber, så det var verkligen en ovälkommen pärs att ligga på ett hotellrum långt hemifrån och veta att jag måste klara av att ta mig hem nästa dag med tågresor och -byten som skulle ta en halv dag. 

Insulinet bet inte de minsta; det kändes som om jag hinkade i mig insulin, både med insulinpenna och förhöjd basal, men ändå låg blodsockerkurvan konstant vid 12. Vad fasiken ska man göra då? Vad brukar ni andra med diabetes göra när det känns som om insulinet är som vatten, helt utan effekt? Själv blir jag dessutom stressad av en så hög kurva, och det hjälper ju inte situationen direkt. 

Hem kom jag i alla fall, med nöd och näppe. Nu ligger jag och försöker kurera mig, med en förkylning som heter duga. Fy farao! 

8 reaktioner på ”När insulinet är som vatten

  1. Jag sätter upp basalen på +85% på pumpen och korrigerar mer ofta (små doser varannan timme ungefär) där till när det behövs. Tråkigt att din resa inte blev som planerad! Krya på dig! 💐

    Gilla

    1. Tack för svaret! Jag borde helt tydligt ha ökat basalen ännu mer, men jag brukar aldrig behöva sätta upp den mer än med 10-30% så redan detta kändes extremt. Skönt att höra att man kan behövs höja ännu mer, nu vet jag att jag vågar göra det till en annan gång. Tack ❤

      Gilla

  2. Nämen vad tråkigt att höra! Krya på dig, vännen. Här har det också varit en feberfylld vecka… De två äldsta männen i familjen.

    Gilla

Kommentera

