Tips på huskurer mot förkylning?

Fy för den lede vilken förkylning det här verkar vara! Jag känner mig knappt bättre alls, även om jag inte har feber just nu.

imgp2159-kopia

Själv är jag en stor användare av diverse huskurer för att bli av med förkylningar så fort som möjligt. Jag hinkar té med ingefära, äter färska havtorn på min chiapudding och drar på rejält med vitlök på smörgåsen (till Patrics stora förtjusning – eller inte) för att få upp motståndskraften mot infektionen.

Jag skulle gärna dricka mitt té med honung i, men det är nästan omöjligt då mitt blodsocker redan är uppe på alltför höga nivåer när jag har en infektion i kroppen. När insulinet är som vatten, ni vet. Då får jag vara extra noga med att hålla födointaget så blodsockervänligt som möjligt.

imgp2168-kopia

Havtornssaft är mums vid förkylning, både för smaklökarna och kroppen.

Har du några tips på huskurer mot förkylning som du brukar använda dig av? Dela gärna med dig – jag behöver all hjälp jag kan få för att mota bort det här eländet!

9 reaktioner på ”Tips på huskurer mot förkylning?

  1. Jag brukar dricka ingefärsvatten (inte varmt), flera ggr. Per dag. Och äta eko honung, kall. Läste någonstans att hettas honungen upp så kan vissa fina egenskaper förstöras, vet ju inte om det stämmer men…
    Jag brukar ta honung mot hosta och det är väldigt effektivt! Sen gillar jag Carmolisdroppar, de har också varit effektiva vid förkylning.
    Krya på dig 😊

    Gilla

    1. Aha, vad spännande att ingefärsvattnet ska vara kallt! Jag har bara testat varmt, men det kanske är likadant med ingefäran att den förlorar vissa egenskaper när den hettas upp? Jag måste testa den kall också! Tack för tipsen och krya på dig-hälsningen! 🙂

      Gilla

  2. Zink i dubbeldos!!! För cirka ett år sen var det någon doktor på Turun yliopisto som forskat att det som faktiskt hjälper vid förkylning så är honung och just zink…

    Gilla

  3. Zink, vitamin C, Echinaforce från A. Vogel, dricka mycket, hålla mig borta från vete & kolhydrater (vilket kan verka ännu mer inflammatoriskt i kroppen), eller till och med fasta helt en dag (men dricka massor med vatten och te, någon kopp buljong kanske och lite kaffe på det) är mina bästa tips för att bli av med en envis förkylning. Hoppas du redan känner dig mycket bättre och istället behöver tipsen till en annan gång. 🙂

    Gilla

Kommentera

