”Hinka insulin”

Ni minns kanske att jag skrev att jag får ”hinka” i mig insulin när jag är sjuk? Egentligen är det ett väldigt missvisande uttryck, eftersom de mängder insulin jag använder är väldigt små. Ni kanske vill se vad jag menar?

imgp2210-kopia

Det här är en dygnsdos insulin för mig. Den ryms i en liten tesked. Det är hela den mängd jag använder under ett dygn, alltså både den dos som kontinuerligt pumpas in av pumpen dygnet runt (basal) och de doser jag tar vid t.ex. måltider eller som korrigering då blodsockret är högt (bolus). Allt ryms i den här lilla skvätten.

imgp2189-kopia

För att riktigt illustrera hur mycket (eller snarare lite) insulin det handlar om har jag placerat en normalstor tändsticksask bredvid teskeden.

imgp2199-kopia

Så här lite är en enhet insulin. En pyttedroppe på min tumnagel. En enhet insulin tar jag till ca 10 gram kolhydrater, lite beroende på vilken tid på dygnet det är, om jag har motionerat (eller ska göra det), var i menscykeln jag befinner mig o.s.v. Ett litet äpple innehåller ca 10 gram kolhydrater, så om jag äter ett sådant måste jag få i mig den här droppen insulin, annars stiger mitt blodsocker för mycket.

imgp2185-kopia

För att ingen ska tro att jag slösar dyrbart insulin kan jag berätta att jag använde en gammal penna med långverkande insulin, som jag bara har som reserv ifall pumpen går sönder. De sprutor med långverkande insulin som går ut förblir alltså oanvända, och idag använde jag en av dem till det här lilla illustrationsexemplet.

imgp2175-kopia

Sista förbrukningsdatum 07/2016. Inget slöseri med resurserna här, alltså!

imgp2202-kopia

Min dygnsdos insulin i min handflata. Knappt så man blir fuktig om händerna. Det här ska sen fördelas enligt bästa förmåga under dagen, för att hålla blodsockerkurvan så jämn och på en så bra nivå som möjligt. Och det är skitsvårt! Det handlar om såna pyttemängder insulin, som påverkar så otroligt mycket. Utan det dör jag – med för mycket av det dör jag.

Så nej, jag tar tillbaka. ”Hinkar insulin” gör jag verkligen inte. Aldrig någonsin.

3 reaktioner på ””Hinka insulin”

Kommentera

