Öppen diabetes och vara tillsammans med en annan diabetiker?

Idag är det dags för mig att svara på två frågor till. Den första lyder så här:

Hur kom det sig att du blev öppen med din diabetes efter så många år?

Att jag blev mer öppen med min diabetes berodde nog på en rad olika saker, men en stor bidragande orsak var att det kändes som om det blev mer accepterat att prata öppet om diabetes i samhället och på sociala medier. Diabetesia startade sin blogg, och därefter följde flera andra bloggar och instagramkonton. Jag gillar speciellt Peter Jihdes instagram jihdesdiabetes, där han postar varje spruta, varje dag – för att visa att ingen ska behöva känna skam över sin diabetes. Underbart initiativ, heja Jihde! 

imgp2267

Nuförtiden har jag nästan alltid minst ett diabetesarmband runt handleden – det är också ett sätt att vara öppen på. 

Fortfarande är det faktiskt lite av en kamp för mig att vara öppen med min diabetes. I alla situationer orkar jag heller inte vara det, och det finns förmodligen folk i min omgivning som fortfarande inte vet att jag har diabetes typ 1. För mig handlar det mest om att jag inte vill vara annorlunda, och det är inte alltid jag orkar förklara vad sjukdomen innebär i alla situationer. Jag döljer inte min diabetes, men jag väljer när jag visar den. För min egen, och för alla andra diabetikers skull, försöker jag ändå dela med mig av min kunskap och förklara, förklara och förklara så mycket som möjligt, för att vi kanske en dag ska slippa alla förutfattade meningar och all okunskap som florerar kring diabetes i samhället idag.

Nästa fråga är väldigt intressant, den lyder så här:

Skulle du kunna tänka dej att vara tillsammans med en annan typ 1:a?

Jag och mina vänner med diabetes har faktiskt diskuterat det här någon gång och vi har alla varit överens om att vi inte skulle vilja leva i en parrelation med en annan diabetiker. Diskriminerande och oväntat svar, kanske. För min egen del handlar det mest om att jag upplever att jag har nog med min egen diabetes – att dessutom ha en partner med sjukdomen skulle på något sätt bli för mycket. Dessutom skulle jag antagligen oroa livet ur mig för min partner, eftersom jag vet vad diabetes typ 1 kan innebära.

Samtidigt skulle jag självklart inte dissa en människa på grund av att hen har diabetes, och om kärleken slår till så slår den ju till och då skulle diabetes absolut inte vara ett hinder (på samma sätt som jag verkligen hoppas att min diabetes inte har utgjort något hinder i mina egna relationer). Däremot skulle jag inte aktivt söka en parrelation bland andra diabetiker, om jag var i den situationen att jag var ute efter ett nytt förhållande.

20150926_185722

Hur ser ni andra med diabetes på det här med att vara tillsammans med en annan diabetiker, är det något ni skulle kunna tänka er? En spännande fråga, tycker jag!

2 reaktioner på ”Öppen diabetes och vara tillsammans med en annan diabetiker?

  1. Jag är gift med en diabetiker sedan 34 år och vi har ett barn tillsammans (ej diabetiker). Det har underlättat att någon har förstått och har samma tider för mat och motion. Den ena peppar den andre. Man behöver inte känna sig udda eller ”konstig” och vi kan diskutera doser med varandra och få stöd, utan att allt behöver kretsa runt sjukdomen. Tvärt om – den blir avdramatiserad och normal.

    Gilla

    1. Vad roligt att du delar med dig av dina erfarenheter! Det låter som om ni har fått ut det bästa möjliga ur situationen, jag kanske borde omvärdera min uppfattning i det här fallet för så som ni verkar ha det låter det ju som någonting enbart positivt att vara två med diabetes i ett förhållande!

      Gilla

Kommentera

