Beslutet

Nej. Nej, nej, nej! Det var min första tanke när jag drabbades av infektionen Orvar under min arbetsresa, som jag skrev om för ett litet tag sen. Nej, inte nu. Inte bara för att jag var på arbetsresa, utan också för att det var så nära inpå mitt halvmaratonlopp.

På lördag går Kaarinan syysmaraton av stapeln. Men jag kommer inte att springa 21,1 km. Inte i år. Jag tog en kort joggingrunda på 4 km häromdagen, och kunde konstatera att det inte kommer att fungera att springa ett halvmaraton redan på lördag; det går bara inte. Jag har fortfarande lite hosta, och när jag springer blir den värre. Dessutom blöder jag näsblod ibland – inte kul när man ska springa långlopp. (Förmodligen inte speciellt hälsosamt heller.) Mitt blodsocker är visserligen på mer normala ”diabetesnivåer” sen ett bra tag tillbaka, så jag har nog ingen pågående infektion i kroppen, men riktigt återhämtad är jag inte ännu.

Så det blir inget halvmaratonlopp för mig i år. En sån urladdning så det inte är klokt. Det är ju det här loppet jag har tränat till hela året. Men samtidigt är jag ingen OS-idrottare och det här är bara ett lopp som jag skulle ha sprungit för att det är roligt, på skoj. Det är inte hela världen om jag missar det (försöker jag intala mig åtminstone).

imgp2133

Däremot tänkte jag försöka våga mig på att springa 10 km. Jag vet inte om det är dumt, jag kanske inte borde springa något lopp alls i det här skedet, men jag tänker att jag kan gå lite emellanåt om jag inte mår bra. 10 km är ju ändå en ganska rimlig sträcka, som man kan jogga sig igenom om det behövs (för att jaga tider kommer det ändå inte att kunna bli tal om).

Så här kan det också gå. Trist, men världen går inte under för det. Och jag kan se framåt. Det kommer nya lopp, nya möjligheter. Och där kommer du som läsare in i bilden. Kan du tipsa mig om det bästa lopp du har sprungit? Det kan vara var som helst i världen – det gör ingenting om det så är på Tjotahejti, bara tipsa mig! Var ska jag springa framtida lopp? Helst 10 km eller ett halvmaraton, men vad som helst duger. Hit me!

6 reaktioner på ”Beslutet

  1. Usch, vad tråkigt, men ett klokt beslut i alla fall. Jag ska inte heller springa i Kaarina i år, men det beror främst på att jag ska jobba då.

    Mitt tips på trevliga lopp är Tallinn maraton, det brukar gå i början av september. Man kan springa maraton, halvmaraton eller 10 km. Själv har jag sprungit halvmaraton två gånger där. Det är en fin bana, man springer genom gamla stan och så längs med havet /strandpromenaden mot Pirita och så tillbaka igen. Mycket folk, bra stämning och tja, det är ganska nära och lätt att fara dit. Dessutom brukar vi kombinera det med en minisemester på hotell och lite shopping på det.

    Gilla

    1. Tack för tipset, det låter som ett trevligt lopp! Jag har faktiskt hört om andra som har sprungit just det loppet och tyckt att det är bra. Kanske det blir något för mig också att satsa på nästa år! Jag gillar också att det är i september, så är det kanske inte så himla varmt som det kan vara mitt på sommaren 🙂

      Gilla

    1. Tack för tipset! Jag fick samma tips även på annat håll så det låter som om jag kanske borde komma till Göteborg! 😉 Är det halvmara som gäller där? Hur är banan, lätt/svår, mycket backar?

      Gilla

      1. Stämmer, dessutom världens största halvmarathon 🙂
        Banan är ganska flack, 2 broar man ska upp på där det blir en lite tuff lutning på men annars flack asfalt. Jag tycker den är lätt. Det svåra är ju att fördela sin energi och hitta sin rätta fart. Lätt att springa för fort 😦 Man vill ju såklart få en bra tid men 21km är tufft så man får fördela energin smart 🙂 Kolla anmälan snarast! Platserna brukar försvinna snabbt :/

        Gilla

      2. Tusen tack för all ”inside information”! Jag har ju bara sprungit en halvmara på lopp förut, men jag har till all lycka en tendens att gå ut ganska långsamt för att jag är så rädd för att gå in i väggen, haha 😉 Det har hänt mig på ett 10 km:s lopp och resten av loppet var en pina – aldrig mer, hoppas jag. Men det är nog himla lätt att dras med i startfältet och gå ut hårdare än man hade tänkt! 🙂 Jag ska kika på anmälan, tack! 🙂

        Liked by 1 person

Kommentera

