Bra jobbat!

imgp2319

Den duktigaste lilla kämparen. Ta i då, matte!

Jag tror benhårt på positiv förstärkning i hundskolning. Med tanke på hur ofta Ebba får höra hur duktig hon är borde hon vara den duktigaste av de allra duktigaste hundarna i världen – och det är hon ju också, för mig.

Positiv förstärkning är nog något jag borde använda oftare på mig själv också, inte minst i diabetessammanhang. Hur ofta säger man som typ 1-diabetiker inte till sig själv att man kunde ha lyckats bättre med en blodsockerkurva, istället för att konstatera att det var bra jobbat och ge sig själv en klapp på axeln, även om man inte nådde dit man ville? Alltför ofta, vill jag påstå.

imgp2325

Fullt ös medvetslös – Ebba vann kampen om handsken! Bra jobbat!

Liksom Ebba gör jag inte ens mitt bästa alla gånger – vem gör väl det? – men nog är det ju bra mycket trevligare att leva om man får höra ett ”bra jobbat!” då och då. Även om man bara säger det till sig själv. Eller vad tycker du?

imgp2328

Med nosen riktad mot nya utmaningar.

Kommentera

