”Du ser ju inte ut som en diabetiker”

mj

Jag har fått höra det flera gånger. Ibland lite mer försynt, ibland som ett rakt konstaterande:

”Men du ser ju inte ut som en diabetiker.”

Och jag tycker alltid att det är ett så konstigt uttalande. Men jag förstår ju varifrån det kommer, och ibland sägs det också rakt ut, för: ”Du är ju inte tjock”.

Nej, jag är inte tjock. Och även om jag vore det, så har vikten ingenting med min typ 1-diabetes att göra. Det finns inget specifikt diabetes typ 1-utseende, lika lite som det finns ett cancer-utseende. Vem säger till exempel till en person med bröstcancer:

”Men du ser ju inte ut som en cancerpatient.”

Förhoppningsvis (och antagligen) ingen. För det finns inget sådant utseende. Varken för cancer eller för diabetes typ 1. Liksom personer som får cancer kan personer som får typ 1-diabetes vara korta, långa, smala, tjocka, magra, överviktiga. De ser ut precis som du och jag, de är du och jag.

Och jo. Eftersom jag gissar att någon kanske invänder: ”Men diabetes typ 2, då?”. Och jo – det stämmer att diabetes typ 2 kan kopplas till övervikt och fetma. Vem kan väl ha missat det? Ibland känns det som om det är det enda media tar upp. Diabetes och övervikt, diabetes och socker, diabetes och dekadens. Jag kan bli lite trött på det. Alla överviktiga får inte diabetes typ 2, och alla med diabetes typ 2 är inte överviktiga. Min morfar är till exempel en av de smalaste personer jag känner, och ändå fick han diabetes typ 2 på äldre dagar.

Det är inte så svartvitt. Och jag önskar så att vi kunde komma ifrån de här stereotypa bilderna av hur en diabetiker ser ut.

imgp2379

Så här kan en diabetiker se ut. Så här ser jag ut just nu (i min nya frisyr, som rufsades av vinden den här dagen).

9 reaktioner på ””Du ser ju inte ut som en diabetiker”

  1. Snyggt!

    Min egen favorit är ju den här: Men hur mycket godis har du ätit som liten? 😮 (var 8 när jag insjuknade).

    Jag föredrar att skratta åt dumma kommentarer, men blir också rädd över folks okunskap. Tex det där med att folk tror att insulin löser allt. Även låga värden…

    Däremot blir jag trött på de som äter lchf och ska truga det på mig som en mirakelmetod och är övertygade om att diabetes kan botas genast. Då har nog en och annan fått veta att de lever :p

    Men inte är det ju heller lätt när allt man läser om i media endast handlar om typ 2. Och jag måste ju erkänna att jag inte själv vet något om övriga former än typ 1 och 2 (LADA, MODY)

    Vet för övrigt inte om du är intresserad men medicinska fakulteten vid Lunds universitet har massor med videor om diabetes och diabetesforskning på sin Youtube-kanal (Faculty of medicine Lund University). Mycket intressant och det mesta på svenska.

    Gilla

    1. Tack! Ja, den där om socker har man ju också hört några gånger 😉
      Jag har också väldigt svårt för folk som kommer med olika dieter och huskurer och framställer dem som botemedel eller mirakelmetoder, och då är jag ändå en sån person som gärna provar både huskurer och också äter lågkolhydratskost, men jag hatar när någon säger att det gör mig frisk för det gör det ju som vi vet inte – om det bara vore så väl! 😉
      Jepp, jag har faktiskt tittat in på Lunds universitets sidor om diabetesforskning, jättespännande! Jag var faktiskt dit (alltså till Lunds universitet) ifjol, men då var det inte den fakulteten jag besökte utan den humanistiska, i mitt jobb. Väldigt trevlig stad, och trevligt universitet!

      Gilla

      1. Ja, suck…kan ju inte jobba el bära tungt. Gör jag mycket en dag, så är jag helt slut på kvällen o följande dag…dubbelsuck…”du ser inte sjuk ut” ,har jag fått höra…

        Gilla

  2. Oj vad många fördomar som jag fått slå hål på genom åren. Inga elaka. Bara skär okunskap. Värst är det när felfakta dyker upp i populära böcker, filmer och TV-serier. Den spridningen ställer till det för oss som vet hur det är att leva med diabetes 1. Samtidigt som det i många sammanhang är en ytterst individuell sjukdom.
    ”Söt” kram från en som är tacksam för att aldrig bli arg vid lågt BS.

    Gilla

    1. Jag håller verkligen med dig, det är rent skandalöst hur diabetes oftast beskrivs i filmer, TV-serier och böcker. Jag kommer på rak arm inte ihåg en enda korrekt beskrivning av diabetes i populärkultur, däremot ett helt antal på motsatsen…Tack för att du tog dig tid att kommentera!

      Gilla

Kommentera

