Diabetes, släng dig i väggen!

Ibland blir jag tröttare än vanligt på min diabetes. Som till exempel när jag har planerat in ett löppass på eftermiddagen, strax innan det ska bli mörkt. Och vad händer? Jo, mitt blodsocker vägrar samarbeta, och blir så lågt att jag inte kommer iväg innan mörkret har lagt sig.

20161024_185948

Eftersom jag bor på landet, långt ifrån gatubelysning och andra ljuskällor, blir det verkligen mörkt när det är mörkt ute här. Jag älskar det vanligtvis – jag gillar lugnet, känslan av stillhet och ro när mörkret lägger sig, men när jag ska springa – not so much.

Vad gör man då när blodsockret sätter käppar i hjulet för ens planer? Skippar löppasset? Ger sin diabetes 1-0 i blodsockerkampen den dagen? Aldrig i livet! Har jag bestämt att jag ska springa, då springer jag, och min diabetes kan slänga sig i väggen!

20161024_190205

Jag kan ju naturligtvis inte ge mig ut och springa med ett blodsocker på 2,9, så det är bara att vänta tills värdet har stigit tillräckligt mycket. Då blir det ett löppass i mörkret – men det blir ett pass i alla fall, för min diabetes ska inte få bestämma vad jag gör eller inte gör. Vilken tur att det finns pannlampor!

2 reaktioner på ”Diabetes, släng dig i väggen!

Kommentera

