Jag vill inte dö än

Det jag är nästan mest rädd för när det gäller min diabetes är att få så lågt blodsocker att jag dör av det. Men jösses, vad dramatisk du är, tänker kanske någon. Inte dör man väl av lågt blodsocker? Faktum är att man kan dö av för lågt blodsocker som insulinbehandlad diabetiker. Och det faktum att risken finns skrämmer mig otroligt mycket.

Jag har själv haft några otroligt obehagliga hypoglykemier under mina 24 år med diabetes typ 1. Gemensamt för dem har varit att jag har tänkt ”nu dör jag”, och faktiskt varit genuint rädd för att det ska gå så. Jag är också rädd för den okunskap som finns kring diabetes i samhället i samband med hypoglykemier. Många tror att man ska ta insulin för att få blodsockret att stiga, när det faktiskt är tvärtom: insulin sänker blodsockret. Tar jag insulin när jag har lågt blodsockret är det finito för mig.

Då och då dyker det upp artiklar i media om diabetiker som har dött i arrestceller. Det är så fruktansvärt att jag knappt vågar tänka på det. Men jag måste göra det; vi måste lyfta upp att hypoglykemier kan ha många till synes gemensamma nämnare med berusning, så att fler i samhället vet att det kan vara så, och vad man ska göra.

Jag kan själv bete mig som om jag vore berusad när jag har riktigt lågt blodsocker. Jag kan tala sluddrigt, gå vingligt och skratta eller gråta okontrollerat. Sätts jag i en cell då…nej, jag vill inte ens tänka tanken ut. Det handlar om det jag är mest rädd för. Att dö på grund av min diabetes.

Och jag vill inte dö än.

imgp2375

10 reaktioner på ”Jag vill inte dö än

  1. Jag har också blivit rädd för döden på senaste tiden. Jag är så lycklig i mitt liv just nu, så jag vill inte att min diabetes nu ska komma in och förstöra det. Vill ju ha många långa friska diabetesår till!

    Men kom ihåg Maria, att du troligtvis överlever om du hamnar i insulinchock fastän du är ensam. Vi har ändå en fungerande lever som producerar socker och väcker oss. Så länge den inte är upptagen på annat håll.

    Gilla

    1. Jo, man får ju hoppas att glukagonförrådet är fyllt och att levern inte har annat att jobba med om det skulle gå så illa. Jag är lite rädd när jag springer långt och får hypo i samband med det, ifall förrådet blir så tomt att levern inte kan kicka in, men jag är ju ändå så pass noga med att fylla på med energi så risken borde vara ganska liten. Men skrämmande är det hur som helst, och viktigt att folk förstår allvaret i det 😊

      Gilla

  2. Visst är det jobbigt att alltid hålla koll på vad kroppen säger för att balansera sockret, men sedan jag fått FreeStyle Libre känns det sååå mycket lättare! Inga bökiga stick i fingrarna utan bara en liten dipp utanpå kläderna o sedan kan jag styra det efter resultatet. Hoppas att du har en sådan och bär med den överallt! Kram

    Gilla

    1. Det låter härligt med en FreeStyle Libre! Visst är det skönt att tekniken har gått framåt så otroligt mycket under de senaste åren, själv har jag en Dexcom G4 och den är verkligen en livräddare, jag älskar den! Kram tillbaka och tack för att du tog dig tid att kommentera ❤

      Gilla

  3. Väldigt viktigt text som jag tycker du skrivit bra. En av mina familjemedlemmar har diabetes typ1 och jag vet exakt vad du menar med att man kan förväxla att en person med diabetes1 är berusad när denne egentligen har lågt blodsocker. I familjen vet vi ju såklart att det handlar om lågt blodsocker men det hade varit så bra om fler i vår värld skulle förstå och veta hur man kan hjälpa en person som har lågt blodsocker. Fortsätt skriva inlägg om diabetes typ1 , det är så otroligt viktigt ❤

    Gilla

    1. Det är nog så jo, att det kan vara svårt att veta vad som gäller om man inte lever nära någon med den här sjukdomen. Jag, och alla andra med diabetes typ 1, har nog ett stort jobb i att sprida kunskap och berätta hur det verkligen är. Tack för dina vänliga ord och för att du tog dig tid att kommentera! ❤

      Gilla

Kommentera

