Diabetes – en individuell sjukdom

Under världsdiabetesdagen har fokus legat på diabetes, vilket också har inneburit att många har delat med sig av sina upplevelser om diabetes typ 1, typ 2, LADA, MODY, graviditetsdiabetes, sekundär diabetes o.s.v. i olika forum; på nätet, i media och ute i samhället.

Det här är naturligtvis toppen, tycker jag. Men det innebär också att en massa olika upplevelser, och åsikter, kommer till ytan. Åsikter och upplevelser, som kan skilja sig från varandra. Ibland hör man till och med någon säga ”men så där är det väl inte att ha diabetes?”, och ”så där är det inte för mig/min mormor/Kalle Svensson”.

Och det gör mig, ärligt talat, faktiskt lite irriterad.

imgp2044-kopia

Navelskåderiet. Vi utgår alla ifrån våra egna erfarenheter, men vi bör väl kunna se längre än så?

Diabetes typ 1 är en väldigt individuell sjukdom. Det har jag själv kunnat konstatera otaliga gånger, inte minst när jag har umgåtts med andra typ 1-diabetiker. Lägg därtill på att upplevelsen av sjukdom är olika för alla, så säger det väl sig självt att alla inte kan ha samma erfarenheter och upplevelser. Det betyder inte att din eller min upplevelse är osann eller fel, inte sant?

Diabetessjukdomarna (typ 1, typ 2, LADA, MODY o.s.v.) är dessutom väldigt olika sinsemellan, så det vore väl snarare konstigt om alla diabetiker hade samma upplevelser och erfarenheter.

Tänker jag. Hur tänker du?

4 reaktioner på ”Diabetes – en individuell sjukdom

  1. Hej!

    Det här är egentligen en smått komisk förfrågan med tanke på vad du just skrev om att diabetes är en individuell sjukdom. Men det är ju klart att vi som är proffs har vett att anpassa råd enligt egen erfarenhet 🙂 Men nu har den här tröga diabetikern blivit inspirerad av din blogg att ta itu med träningen. Så kunde du dela med dig lite tips om hur du gör och tänker? Eller länka om du redan gjort det? Du kommenterade redan åt mig om basaldoser tidigare, måste bara hitta det :p

    Hur långa pass kör du? Har du hittat något trevligt, behändigt mellanmål att ha med? (har ett komplicerat förhållande till siripiri efter 21 diabetesår :p) visst var det du som hade en cool liten väska också? Typ som ett bälte?

    Och en annan grej, som kanske är aningen för personlig. Har du testat de där underkläderna med ficka för pumpen? Eller vet någon med erfarenhet. De är ju så dyra 😦

    Så mycket frågor :p

    Gilla

    1. Hej! Det är precis som du säger, vi med lång erfarenhet förstår att anpassa råden, och vi vet också att man inte kan kopiera någon annans doser eller så där, men min erfarenhet är ändå att jag har haft otroligt stor hjälp av andra med typ 1, så jag förstår absolut vad du menar och hjälper gärna till! Om det skulle vara så att någon nydebuterad läser detta så är det här alltså inga medicinska råd från min sida utan tips jag delar med mig så att den som vill kan ta till sig det som passar bäst och kanske får lite nya idéer och hjälp på vägen 🙂

      Först och främst: Vad roligt att höra att du har blivit inspirerad att börja träna tack vare min blogg! Det gjorde min dag, faktiskt. Jag har skrivit en hel del om mycket av det du frågar om, så jag länkar friskt här nu 😉

      Här kommer mina bästa tips till den som vill börja träna med typ 1: https://attvaraetta.wordpress.com/2016/01/19/trana-med-typ-1/. Det är mest pepp, och mindre ”gör-så-här”, men gudarna ska veta att man kan behöva peppen också ibland när man tränar med insulinbehandlad diabetes och allt går åt skogen med blodsockret – för det kommer det att göra, men ge inte upp!

      Jag har ett FlipBelt som är min favorit vid löpning, också vid yoga ibland: https://attvaraetta.wordpress.com/2016/08/12/i-test-flipbelt/.
      Sen har jag också kläder med fickor för pumpen, från AnnaPS: https://attvaraetta.wordpress.com/2015/12/15/ett-efterlangtat-paket/ och https://attvaraetta.wordpress.com/2016/07/28/har-ar-den/. Som du ser har jag redan flashat mig nästan i bara underkläderna så det är helt okej att fråga! 😉 Jag har t-skjorta, linnen, trosor och sportbh med pumpfickor och om jag ska rekommendera något av dem är det sportlinnena jag gillar bäst. De har en ficka på varsin sida av kroppen och jag tycker att de är jättebra att ha både pumpen och extra kolhydrater i vid träning. Telefon funkar också att lägga i! De är ju som du skriver väldigt dyra, men mitt äldsta linne är lika gammalt som min pump (drygt två år) och är ännu i samma skick så jag upplever att de håller en mycket bra kvalitet.

      Själv kör jag lite olika långa pass, standard är väl 1 h men långpassen löpning kan bli 1,5-2,5 h (flera timmars pass händer dock sällan). Jag minns inte heller längre var jag kommenterade om basaldoserna men när jag var på träningsläger i Sverige fick jag det generella rådet att minska basalen med 50% 2 timmar före ett pass. Det funkar inte rakt av på mig, utan jag minskar oftast 1 h före, men ibland bara en halv eller 45 minuter, eller 1,5 h – beroende t.ex. på hur mycket aktivt insulin jag har i kroppen och hurdant pass jag ska träna. Löpningen är tyngst, och där fyller jag på med energi varje halvtimme, samtidigt som jag alltså fortfarande har pumpen på minskad temporär basal. Sen brukar jag ställa in den så den återgår till normal basal lite före jag avslutar passet, och så tar jag en kompenseringsdos och äter något direkt efter. Då brukar jag slippa både stigande och sjunkande blodsocker efter träning. Om det har varit riktigt tungt kan jag ställa in en temporär basalminskning till natten (främst om jag har tränat hårt på kvällen då). Själv gillar jag russin (eftersom jag liksom du är riktigt trött på siripiri!) men sen finns det också små mjuka fruktbitar som jag brukar äta under löppassen. Jag tror bestämt att jag får göra ett eget inlägg om energi att äta vid träning här snart! 🙂

      Fråga på om du undrar över något, jag är bara glad om jag kan hjälpa till på något sätt, och inspirera till träning!

      Gilla

  2. Pepp är alltid bra! Så jag tackar, för alla tips. Fast jag får ganska mycket pepp bara av att läsa bloggen 🙂

    I yngre dagar blev jag argsint när jag hade känningar. Otaliga gånger har jag trampat sönder eller kastat siripirin i väggen när någon stackare försökt mata mig…

    Men alltså ibland blir man ju så trött på kroppen. Jag har inte riktigt kommit igång men på allvar funderat på att ta itu med träningen några dagar redan. Men kroppen bara ”Oh hell no” och nu har jag haft 3-5 känningar om dagen :p det är tur man orkar skratta åt det i alla fall 🙂 är det månne det här som avses med att vara sin egen värsta fiende? :p

    Och så hjälper det ju förstås att kunna dela med sig av det hela till någon som förstår 🙂 hade som sagt inte insett hur viktigt även det kan vara 🙂

    Och igår började jag i sann naturvetenskaplig anda fundera på att anteckna noggrannare vad jag äter/gör och sedan lägga in i Excel. Det skulle ju vara supercoolt att ha en ekvation som bestämmer hur mycket insulin man ska ta 🙂

    Gilla

    1. Ja, ibland undrar man ju vad det är som är emot en då ingenting går som planerat, ens förrän man har börjat! Men låt dig inte nedslås av det, nya tag bara! På tal om det här så insåg jag att jag har glömt att skriva om motionseffekten. Själv har jag ett basalprogram som utgår ifrån att jag tränar varannan dag, eftersom det är ungefär så länge det jag kallar ”motionseffekten” håller i sig. Om jag inte tränar hyfsat regelbundet behöver jag öka på basalen, och det gäller förmodligen åt andra hållet också, alltså om man börjar träna kan man bli tvungen att minska basalen permanent. Kan vara värt att hålla i minnet, men du verkar ju ha bra koll och får det säkert att fungera med mycket analys och lite jävlar anamma! 😉

      Det låter ju som en superbra idé att anteckna allt i en Excel-tabell, själv kör jag den humanistiska varianten (😉) och antecknar doser, mat, motion etc. i vanliga anteckningsböcker, som jag sen analyserar och försöker dra slutsatser ifrån. Jättebra för att se mönster och få lite struktur, tycker jag!

      Gilla

Kommentera

