Inför ett träningspass

Kul att det kom lite frågor till gällande träning, idag kör vi igång serien ”Att träna med typ 1”!

Först ut tänkte jag behandla hur jag förbereder mig för ett träningspass. För att underlätta för mig själv har jag på förhand bestämda dagar då jag tränar varje vecka, också de dagarna då jag tränar själv hemma. Det här är någonting som passar mig väldigt bra, både för att jag gillar att veta vad jag ska göra på förhand, och för att träningen faktiskt blir av då den är inplanerad i mitt veckoschema. Dessutom är det lättare för mig att hantera blodsockret om jag börjar förbereda mig i god tid.

Jag tränar lite olika pass i veckan: Löpning (långa eller korta intervaller och distanspass), vattengymnastik, yoga och ett pass kondition/styrka på gym. Gemensamt för de tyngre träningspassen är att jag förbereder mig på ungefär samma sätt. De dagar jag vet att jag ska träna är jag extra noga med kosten (i mitt fall äter jag extra blodsockervänligt), för att undvika ett svängigt blodsocker under hela dagen. Minst två timmar (gärna mer) före passet äter jag och tar insulin. Det här är väldigt viktigt att jag inte gör närmare inpå passet eftersom en viktig faktor är att jag inte har något (eller i alla fall väldigt lite) aktivt insulin i kroppen medan jag tränar. För mig personligen fungerar två till tre timmar innan ganska bra, men jag har hört om andra som inte kan ta bolus på upp till fyra timmar innan träning. Man får helt enkelt testa sig fram.

Basalen minskar jagungefär en timme före träning. Det här är väldigt individuellt (vi har hört det förut, va?) och det enda sättet att veta vad som fungerar för en själv är att prova. Det är ju tyvärr också lite olika från dag till dag vad som fungerar bäst och jag improviserar ofta. På Type 1 Camp var det generella rådet att börja sänka basalen två timmar före träning, men för mig blev det allt för tidigt – medan någon annan var tvungen att sänka redan fyra timmar före. Hur mycket jag minskar basalen beror på en del olika faktorer (bland annat vad blodsockret ligger på just då) och hur hårt jag ska träna. Jag minskar mer om jag ska springa ett långpass än om jag springer ett pass med snabba intervaller.

Under långpass fyller jag på med energi (snabba kolhydrater) varje halvtimme. På vattengymnastiken och gymträningen brukar jag vanligen inte behöva fylla på med kolhydrater eftersom träningen inte är lika tung, men det beror förstås på vilken nivå blodsockret ligger på. Om jag kör styrketräning varvat med konditionsträning sjunker mitt blodsocker heller inte lika mycket som det gör när jag bara konditionstränar (adrenalinet i samband med styrkeövningar kan istället faktiskt höja mitt blodsocker).

Strax före jag avslutar ett pass ställer jag tillbaka basalen till normalläge, eftersom mitt blodsocker annars har en tendens att stiga efteråt. Jag brukar också äta något (kanske en frukt) som jag kan dosera insulin till ganska snart efter passet, och sen äter jag något stadigare inom två timmar. Jag brukar vara tvungen att ta en kompensationsdos insulin för den basal jag blev utan under träningen. Om jag har kört ett långt/tungt pass minskar jag på basalen efteråt också, speciellt till natten, för att undvika att blodsockret blir för lågt.

imgp2558-kopia

Lite så här gör jag alltså för att kunna träna med ett optimalt blodsocker. Jösses, vilken process det är egentligen, inser jag nu när jag skriver ner det. Spontanitet, någon? Nehej då, inte med den här sjukdomen! Jag försöker träna med ett blodsocker mellan 6-8, men jag skulle inte direkt ställa in ett pass om blodsockret var högre. Om det är högre än 15 kan det vara skadligt att träna, så då tar jag lite insulin och försöker få ner det så jag kan genomföra mitt pass. Om det är för lågt äter jag lite extra kolhydrater före passet och väntar tills blodsockret har stigit så jag mår bättre – och sen kör jag bara!

För att gardera mig vill jag ännu en gång påpeka att det här är hur jag gör, så om du är nydiagnostiserad eller ovan vid träning ska du inte tänka att du kan kopiera mitt sätt rakt av. Jag är jätteglad om jag kan erbjuda hjälp, tips och råd, men kom ihåg att anpassa dem till just din diabetes och kanske ta hjälp av din läkare för att diskutera hur du ska kunna börja träna med diabetes typ 1 på ett säkert sätt.

Ikväll tänkte jag skriva lite mer om motionseffekten och basaldoser, så titta in igen då!

2 reaktioner på ”Inför ett träningspass

  1. Det är ju det där aktiva insulinet jag fasar för mest :p jag har liksom en 5 km cykeltur att ta itu med för att komma hem :p som då ska pusslas ihop med mat och träning. Suck! men skam den som ger sig! 🙂

    Gilla

    1. Jag förstår dig så väl! Det är ju nästan ett heltidsjobb bara att få ihop allt! Jag har lite samma problem med det aktiva insulinet vid hundpromenaden på morgonen, jag brukar nämligen gå ut med Ebba direkt efter morgonmålet, med aktivt insulin i kroppen. Det är ju inte alls någon träning på det sättet, men det sänker blodsockret det också och jag har löst det så att jag tar ca 2/3 av bolusdosen till det jag äter direkt och sen 1/3 direkt efter. Funkar ibland, men inte alltid 😉

      Gilla

Kommentera

