Under ett löppass

Något av det viktigaste för en typ 1-diabetiker under ett löppass (eller under vilket träningspass som helst, för den delen) är att ha koll på blodsockret. Det är A och O att veta vilken nivå blodsockret ligger på. För mig har min CGM varit en livräddare – faktum är att jag är helt säker på att jag inte skulle ha kunnat träna så hårt som jag kan idag om jag inte hade haft min Dexcom G4, som larmar mig om för högt och lågt blodsocker dygnet runt.

imgp2498-kopia

Oberoende av om mitt blodsocker ligger på en bra nivå måste jag fylla på med energi varje halvtimme under ett löppass. Det här var en tumregel som lärdes ut på Type 1 Camp, och efter att själv ha laborerat lite har jag insett att det fungerar bäst för mig att göra exakt så. Jag får som mest energi om jag gör det, och mitt blodsocker hålls oftast som stabilast då.

Jag har med mig snabba kolhydrater på varje löppass, både som första hjälp, och som energipåfyllning. Vid långpass använder jag gel ibland, men annars är det mina favoriter russin som gäller! Torkad frukt, eller ”fruktgodis” som på bilden, är också favoriter. Ibland tillverkar jag min egen sportdryck med honung och dricker på långpass.

imgp2501-kopia

Med 81,9 gram kolhydrater per 100 gram är fruktgodis en riktig blodsockerhöjare – toppen under löppass! Eftersom jag är lite njuggt inställd till vitt socker gillar jag förstås också att de inte innehåller något tillsatt socker, även om de är väldigt söta. Inget blodsockervänligt alternativ här inte, men ibland är det precis vad som behövs för en typ 1-diabetiker!

imgp2503-kopia

Sen har vi förstås glukostabletter och druvsocker. Det är verkligen medicin för mig, och inget jag äter om jag inte måste. Bra att ha med som första hjälp, dock!

Har ni andra tränande typ 1:or några favoriter i spåret? Vad äter/dricker ni under träningspass? Tipsa gärna! 

9 reaktioner på ”Under ett löppass

  1. Nu har jag ju varken diabetes eller är inte så insatt i vad som är ”bra” att äta då, men… Jag vill ändå tipsa om såna små smoothiepåsar som finns vid barnmatshyllan. De som innehåller ris eller banan är lite matigare, än de med typ jordgubb eller äpple. Men det är vad man föredrar…

    Gilla

    1. Ja, vilken bra idé, tack för tipset! Jag brukar ju ha såna i bilen, just för att höja blodsockret om det behövs, men på löprundorna har jag aldrig haft med dem, konstigt nog. Får ta och testa på någon runda framöver snart 😊

      Gilla

    1. Jo, föör mycket russin får det inte heller bli! Just den här påsen har jag hittat i en S-market om jag minns rätt, men det finns liknande märken och smaker i de flesta vanliga matbutiker. På Lidl hade de två olika, riktigt goda, sorter förut men jag har inte hittat dem på ett tag nu.

      Gilla

  2. Hittade faktiskt dem på s-market igår 🙂 men du vet hur det är, hade jag inte frågat hade jag definitivt inte hittat dem :p

    Har haft minst en känning om dagen senaste 2 veckorna. Åtminstone en dag utan känningar kunde jag väl få 😦 så jag har hunnit testa fruktbitarna flera gånger redan :p köpte någon slags muminstänger också, men de var riktigt äckliga :p

    Gilla

    1. Nej, så är det ju ofta 😉 Bra att du hittade dem! Tyckte du om dem?
      Jag hade själv också en riktigt dålig dag blodsockermässigt igår, tre känningar, varav en var en megakänning så jag klämde i mig en burk juice, russin och honung och så tog jag (som jag brukar) lite insulin till så att blodsockret inte skulle sticka iväg – med den påföljden att det istället snart nog sjönk igen! Fy farao…
      Jag har också testat de där stängerna och de var ingen riktig favorit här heller, men höjde blodsockret ganska bra 😉

      Gilla

      1. Jo, de var riktigt bra! Och gulligt att de var pressade att se ut som små jordgubbar (trots att de mest bestod av äpple :p) än mer gillade jag små pressade bitar från exotic snacks, typ hallon, jordgubbar och svart vinbär 🙂

        Alltså jag bara äter och äter och äter. Ändå har jag känningar. Och behöver inte ta insulin för att undvika rekyl, och till mellanmålen har jag också lämnat bort bolusen. Suck. Blir basalen ner till 90 % nu

        Gilla

      2. Det låter extremt jobbigt med så många känningar! Har du någon aning om vad det kan bero på den här gången? Så tröttsamt att bli tvungen att äta extra hela tiden, man känner sig ju som en gödgris när man får trycka i sig något p.g.a känningar hela tiden 🙁

        Gilla

Kommentera

