Blodsockervänliga kokosbollar med choklad

imgp2533

Nu är det rätt så länge sen jag har delat med mig av något blodsockervänligt recept här på Att vara etta. Som motvikt till allt träningsprat de senaste dagarna tänker jag idag därför presentera:

Blodsockervänliga kokosbollar med choklad, ca 25 stycken

50 gram smör
0,5 dl kokosgrädde
150 gram kokos
2 msk sukrin
0,5 tsk vaniljpulver
250 gram mörk choklad (välj någon sort du gillar, själv föredrar jag 90%-ig choklad)

Gör så här: Smält smör med kokosgrädde i en kastrull. Blanda i kokos, sukrin och vaniljpulver. Låt kallna så att kokosen sväller lite.

Ta en tesked smet och forma en boll med hjälp av en annan tesked (alternativt rulla med händerna – enklare!). Lägg bollarna på en plåt med bakplåtspapper.

Ställ in i kylskåp i ca 40 minuter. Smält den mörka chokladen över ett vattenbad. Doppa kokosbollarna i chokladen. Låt svalna. Klart!

imgp2537

Kokosbollarna är ganska mäktiga, men supergoda, och innehåller väldigt lite kolhydrater (jag räknar med mindre än 3 gram kolhydrater per bit). Dosera därför inte för mycket insulin till, om du är insulinbehandlad.

2 reaktioner på ”Blodsockervänliga kokosbollar med choklad

Kommentera

