Julfest på julfest

Så här års blir det lätt många julfester att gå på. Många julfester, med mycket mat, som kan vara svårt att dosera insulin till för en typ 1-diabetiker. Något av det svåraste jag gör är att äta ute, eftersom jag visserligen är bra på rätt mycket – men inte på att veta vad mat jag inte själv har lagat innehåller, och kunna beräkna rätt antal kolhydrater. Det är skitsvårt!

Just nu är det många julfester inbokade i mitt schema. Igår hade vi julfest på jobbet, och imorgon blir det en till i jobbsammanhang. Beroende på vad som serveras på festerna brukar jag försöka plocka ihop sådant som är blodsockervänligast på min tallrik. Oftast hittar man en hel del, och jag är ju till all lycka inte allergisk för något.

Hur gör ni andra med diabetes? Är ni bra på att få till insulindoseringen i såna här sammanhang?

imgp2700-kopia

Kommentera

