”Inga nya förändringar”

imgp2836-2

Några saker fasar jag extra mycket för. En av dessa är brevet som kommer på posten ett litet tag efter att jag har varit på ögonbottenfotografering.

Som så många andra som har haft diabetes typ 1 länge har jag idag retinopati. Mina ögonbotten har tagit stryk av så många år med diabetes, och även om jag har bra blodsockervärden nuförtiden är jag ständigt orolig för mina ögon. Följdsjukdomar kan komma även om man ”sköter sig”, speciellt för dem av oss som har levt under den tid då de tekniska hjälpmedlen inte var lika bra som de är idag. Och dem är jag livrädd för. Följdsjukdomarna. Synen måste vara något av det hemskaste att bli av med…

Därför är det alltid med bultande hjärta jag öppnar brevet från sjukhuset. Och därför var det en lättnadens suck jag drog när jag skummade igenom de medicinska termerna och kom till den sista meningen ”Mitään tuoreita muutoksia ei nähdä”. ”Inga nya förändringar”.

De ljuvligaste orden man kan höra i det här sammanhanget. Inga nya förändringar.

2 reaktioner på ””Inga nya förändringar”

  1. Jo tack. Det med att bli av med synen är nog en skräck för mig också. Fy och usch. Har också några riktigt små förändringar. Men ingen har oroat mig desto mer över dem.

    Nu vill jag avsluta med något trevligt. Så, snart är det jul 🙂

    Gilla

    1. Jag vaknade en morgon med ett stort svart streck över ena ögat. På det följde en massa undersökningar och det talades om laser, men till all lycka lugnade ögat ner sig och jag slapp undan med en längre sjukledighet. Det vill jag inte vara med om igen, fy så hemskt det var! I övrigt är mina förändringar också små, men skräcken sitter i…
      Jo, du har rätt – man ska fokusera på det positiva! Snart är det verkligen jul! 🙂

      Gilla

Kommentera

