Julfika med Sockertopparna

Igår var en rolig dag för min del. Jag fick träffa Sockertopparna, mina vänner med diabetes, på en utsökt brunch på ett av mina favoritställen i stan. Jag brukar äta lunch där ibland, men brunchen hade jag aldrig testat tidigare. Den fick högsta betyg, till och med av mitt blodsocker:

20161217_192212.jpg

Blodsockerkurvan efter brunchen. (Ja, vi åt sent.)

Ändå åt jag inte speciellt blodsockervänligt. Det var bland annat en dryck med grönkål, broccoli och apelsin (extremt svårt att dosera insulin till, hur mycket apelsin ska man räkna med?) och till efterrätt en härlig bit limetårta gjord på bland annat dadlar och kokossocker – gott, men likaså väldigt svårt att dosera till. Förmodligen ganska mycket kolhydrater, dessutom.

En av anledningarna till att jag lyckades så bra med blodsockret den här gången tror jag var att jag drog av ett 8 kilometers pass löpning på förmiddagen. Det är mitt vinnande koncept när jag vet att jag ska äta mer kolhydrater än jag annars brukar. Funkar nästan alltid – så där som det är med diabetes typ 1. Man kan aldrig vara riktigt säker på att någonting ska funka, men nästan.

2 reaktioner på ”Julfika med Sockertopparna

    1. Jag jobbar till mitten av den här veckan, sen kommer jag in en sväng på mellandagarna men med tanke på dagens postgång på både det ena och det andra stället låter det som om det kan bli ett nyårskort istället 😉😂

      Gilla

Kommentera

