Hantera julmaten

Så här års vet jag att det kan börja kännas jobbigt för många. Både för diabetiker och icke-diabetiker. Julens all mat och alla godsaker kan framkalla stress, ångest och dåligt samvete. Jag vet, för jag har också känt så.

Läkarna råder mig som typ 1-diabetiker att äta vad jag vill, med måtta, och dosera insulin enligt vad jag äter. Den som har följt mig på Att vara etta vet dock att det är en bra idé i teorin, men oftast inte i praktiken. Vissa maträtter fungerar bara inte på mig (eller så är det jag som – på 24 år! – inte har lyckats lära mig hur jag ska portionera ut insulinet på rätt sätt).

Min strategi inför julen är därför att äta ungefär som jag gör året om. Alltså blodsockervänligt.* Jag har den stora turen att ha en mamma som lagar julmat som min pappa, typ 2-diabetikern, och jag med typ 1, mår bättre av än traditionell julmat. Det finns så otroligt många alternativ till de söta jullådorna vi traditionellt äter i Finland, och det finns minst lika många goda och blodsockervänliga alternativ till julgodis och efterrätter. Det finns glögg utan tillsatt socker, det finns choklad med hög kakaoprocent. Jag känner inte att jag går miste om någonting, faktiskt. (Däremot kan jag ibland förfasas lite över hur onyttigt och mycket folk i gemen äter på julen, men det är en annan diskussion.)

imgp8618-kopia

En del av det blodsockervänliga julbordet från ifjol

Jag vet också att många med diabetes typ 1 går all in på julen. Äter vad de vill, och gör som diabetesläkarna säger, och doserar insulin därefter. Med bättre och sämre resultat. Och det är helt okej. Man kan göra så när man har diabetes typ 1, det är inte att missköta sin diabetes. Om du ser en typ 1-diabetiker som äter som alla andra på ett vanligt julbord betyder det inte alls att hen missköter sig.  Jag kan också göra det, jag har gjort det, men om jag kan välja gör jag det inte längre. Det är ett personligt val, som jag mår bättre av både fysiskt och psykiskt.

*Risgrynsgröten är mitt undantag. En gång om året äter jag riktig risgrynsgröt, fast det är svårt för mig att dosera insulin till och jag ofta misslyckas och får en hoppig blodsockerkurva.

2 reaktioner på ”Hantera julmaten

Kommentera

