Små ljusglimtar

Förutom juldagens fulingkurva under träningen har det gått bra för mig med blodsockret i jul. Till och med risgrynsgröten fick jag till så pass att blodsockret bara steg till 9, jippi! Ibland lyckas man. Jag skulle inte säga att sannolikheten är 50/50 för mig, kanske snarare 80/20 (med bättre odds för att lyckas), men ibland känns allt helt ologiskt.

Jag trodde att risgrynsgröten skulle vara den stora utmaningen, men istället blev det löppasset som fick blodsockret att utropa ”Tjosan!” och sticka iväg på villovägar. Så kan det gå. På det igen bara, som de säger.

Hur har ni andra haft det med blodsockret i jul? Hoppigt, stabilt, som vanligt?

imgp2857-kopia

Det är de små ljusglimtarna man ser som typ 1-diabetiker. Att lyckas dosera rätt dos insulin till en portion risgrynsgröt och glädjas åt det.

3 reaktioner på ”Små ljusglimtar

  1. Här har det varit hopplöst! (Eller snarare hoppigt). Lilltjejens bs har skenat iväg vid VARJE måltid.. kraschat, och UPP igen. Usch, stackars flicka.
    Det känns som jag prövat ALLT. gett insulin lääänge på förhand för att det ska hinna börja verka t.ex.
    Dessutom är lillan inte ens två år, vilket betyder inget socker – alls. Men ändå skenar det..
    Är det för att det är så spännande som det skenar? Är det inte alls kopplat till maten, börjar jag tänka?
    Är hon så full av endorfiner och alla andra lycko och spänningshormoner att bs har rally på sensorskärmen??
    Svårt att säja
    Svårt att kontrollera
    Men flickan är pigg och lycklig, verkar inte vara påverkad.
    Har du tips på att få bukt med bs? Vi är ändå bara 3e månaden i branchen.. 😀

    God fortsättning och TACK för din fina blogg!

    Gilla

    1. Fy, så hemskt! Jag är ju ändå vuxen, och kan planera mina dagar någorlunda, men det måste vara jättesvårt med en liten. Det är ju inte direkt som om man kan förutse när en så liten tänker hoppa och dansa och skutta omkring, så som ett barn ska få göra. Sett ur mitt perspektiv som vuxen etta tror jag att det kan vara många faktorer som påverkar lillans blodsocker just nu. Förmodligen precis som du säger, spänningen och lyckan med jul och klappar och allt, och förmodligen också det faktum att hon är så liten och har en kropp som växer, vilket ur ett diabetesperspektiv gör allt så mycket jobbigare. Barn- och tonårstiden är jobbiga för många (det var det även för mig) eftersom det är så mycket som händer i kroppen. Så kort tid med diagnosen innebär också oftast en viss egen insulinproduktion, vilket också försvårar insulindoseringen. Kanske det är den egna produktionen som kickar in och ställer till det?

      Man kan givetvis påverka bs till viss del genom ”rätt” mat och rörelse, men min erfarenhet är att det ibland är väldigt svårt att påverka vissa saker. Det måste vara otroligt jobbigt som förälder att se blodsockerkurvan skena på sitt eget barn, och jag har till all lycka aldrig behövt uppleva det, men från en vuxen diabetiker till en diabetesförälder tror jag att mitt bästa råd är att försöka tänka att man gör så gott man kan, så att man inte själv sjunker i anklagelser för att man inte lyckas. Jag har också varit där, med mig själv, och tänkt att jag kunde ha gjort bättre hela tiden (för det kan man nästan alltid med den här sjukdomen) men ibland tror jag att det är bäst att tänka att det helt enkelt är good enough, och så försöker man bara dra slutsatser och analysera kurvorna så man eventuellt är lite klokare, eller kan testa något annat nästa gång i samma situation om det man testade första gången inte funkade. Jag menar, risgrynsgröten jag äter varje jul har jag ätit i 24 år med diabetes och fortfarande lyckas jag inte alltid dosera rätt mängd insulin till den 😉

      Tusen tack för de vänliga orden om bloggen och god fortsättning till dig och lillan med! Hoppas att bs blir mer samarbetsvilligt, kämpa på! 🙂

      Gilla

      1. Oj TACK för ditt svar!
        Det är så otroligt värdefullt att få höra erfarenhet och tankar av en diabetiker eller förälder till diabetiker.
        När man själv är så ny och grön är det lätt att man spårar in på en viss linje och ser inte riktigt klart alla gånger.
        Igår var en sån dag att det kändes som att man var i en karusell som bara snurrade snabbare och snabbare, paniken var nära.. som tur var fick jag den att stanna och natten var ett rakt sträck på 6.5.
        Dagens berg och dalbana är lugnare än igår, hoppas vi snart får hoppa av den och återgå till en mjukare gammelsjö istället! 😊

        Gilla

Kommentera

