Kanske nästa år

Så länge jag har haft diabetes typ 1 har jag hört att ett botemedel för min sjukdom kommer snart. Det är i dryga 24 år nu.

imgp2887

I mina mörkaste stunder tänker jag att jag aldrig kommer att hinna uppleva ett botemedel. I de lite ljusare tänker jag att det inte spelar någon roll, bara barnen och ungdomarna och alla de små som insjuknar nu kommer att få vara med och uppleva dagen när de får säga ”minns ni när jag hade diabetes typ 1?”. I de ljusaste tänker jag att jag själv kommer att hinna vara med om det.

Jag tror att ett botemedel kommer. Det måste jag tro. Frågan är bara när. Kanske nästa år?

2 reaktioner på ”Kanske nästa år

  1. Hehe. Man kan alltid hoppas! Men vet du att jag såg på instagram att det faktiskt finns closed-loop pump och cgmsensor. Dvs pumpen injicerar insulin utifrån blodsockervärdet från sensorn. Ganska coolt. Fast det kanske alla utom jag redan visste :’D

    Gilla

    1. Jo, verkligen hehe 😁 Jag tror ju inte att det kommer att ske nästa år direkt, tyvärr. Men kanske sen, eller sen… 😉

      Jag har också sett de där systemen, men undrar om de kan funka speciellt bra ännu? Jag tänker på min CGM, som visserligen är helt toppen, men som ändå inte hänger med riktigt i blodsockersvängningarna. Men de nya systemen kanske är bättre! Det har ju hänt en hel massa på hjälpmedelsfronten de senaste åren så bättre vårdhjälpmedel kan vi säkert se fram emot i vilket fall som helst – om vi får tillgång till dem sen, vill säga 😉

      Gilla

Kommentera

