Jobba med diabetes

Äntligen är det dags för mig att avslöja vad jag ska göra 2017. Det är en process som har tagit lång tid, men nu är jag i hamn, och kan berätta vad det är jag ska göra:

2017 ska jag arbeta med min doktorsavhandling om sjukdomsberättelser om diabetes typ 1 på heltid!

Jag har tidigare nämnt att jag har blivit antagen som forskare i nordisk folkloristik vid Åbo Akademi, och så tidigt som i somras började jag med intervjuer till min avhandling. Fram till dags dato har jag jobbat med avhandlingen vid sidan om mitt ordinarie arbete, samtidigt som jag har sökt stipendier för att kunna ta tjänstledigt en tid för att fokusera på forskningen 100%.

imgp2963-kopia

För en tid sen stod det klart att jag har blivit beviljad medel för hela 2017! Jag kommer med andra ord att jobba med diabetes typ 1, direkt och indirekt, ett helt år. Både spännande, och lite, lite skrämmande. Jag tar en paus från ett jobb med underbara kollegor, arbetsuppgifter jag är van vid och en vardag jag gillar, för att ta ett steg ut i det okända. Sånt är alltid lite skrämmande, men samtidigt kanske välbehövligt för att man inte ska fastna i gamla spår.

2017 kommer att bli ett spännande år. Ett år med en massa nya utmaningar. Ett år med en massa diabetes. Ni hänger väl med mig?

11 reaktioner på ”Jobba med diabetes

  1. Grattis 🙂 Va skoj för dig!!! Det är bra att sprida kunskapen om denna sjukdom över hela världen. Jag brukar säga att alla diabetiker har en gemensam sak: ”sockret är våran fiende, men ändå behöver vi socker! MEN alla är olika”!. Önskar dig all lycka & tillsammans skall vi kämpa!! 🙂 Kramiz.

    Gilla

  2. Åh vad kul och spännande! Förstår att det känns pirrigt att lämna det trygga men så gör det väl det alltid i början på nya saker 🙂 Det kommer bli jättebra och kommer bli spännande att följa 🙂 Kram!

    Gilla

Kommentera

