Blodsockervänlig nyårsmiddag

imgp2911-kopia

Jag lovade att dela med mig av inspiration från vår nyårsmiddag om den blev ätbar, och det blev den minsann – faktiskt blev det riktigt gott!

Vi började med samma förrätt som ifjol, avokadomousse med räkor och rom. Jättesnällt mot mitt blodsocker, och en fullträff för mig, som älskar fisk och skaldjur. Patric tyckte också att det var riktigt gott, speciellt eftersom vi hade fröknäckebröd och ost till.

imgp2925-kopia

Huvudrätten bestod av kyckling i år, eftersom vi så ofta har ätit fisk annars. Egentligen vill jag inte förespråka att man äter en massa kött, men den här gången blev det så för oss. Sen är kött också otroligt snällt mot mitt blodsocker, proteinerna höjer knappt kurvan alls.

imgp2994-kopia

Det blev baconlindad kyckling med soltorkade tomater till huvudrätt. Till det hade jag gjort en turkisk yoghurt/fetaoströra som serverades med rotsaker i ugn, och en sallad till.

Efterrätten blev en klassiker vid det här laget, nämligen världens godaste kladdkaka med grädde och hallon.

imgp2949-kopia

Jag hade nötter i smeten den här gången, det kan man sätta i om man vill ha en liten tvist på kakan.

imgp2939-kopia

Faktiskt en riktigt lyckad trerätters, om jag får säga det själv. Jag kanske inte är en så oäven kock som jag tror (även om jag fortfarande inte tycker att det är det minsta roligt att laga mat). Den här menyn kan jag i alla fall varmt rekommendera; den är både hyfsat lätt att tillaga, god att äta och ganska snäll mot blodsockret!

2 reaktioner på ”Blodsockervänlig nyårsmiddag

Kommentera

