Vinterns träning

Vintern är i full gång, och likaså min vinterträning. Det är visserligen vårtermin redan, men jag tänkte ha olika upplägg på träningen under några månader, och sen gå över till vårträning i mars-april, kanske.

Mitt mål med höstens träning blev aldrig av (det skulle ha varit att springa ett halvmaratonlopp, men jag blev sjuk och hann inte tillfriskna i tid) och nästa lopp har jag inplanerat i april, så nu tänker jag fokusera lite annorlunda ett tag.

Jag kommer under de kommande månaderna att träna styrka på gymmet två gånger i veckan, ett pass ledd yoga och så fortsätter jag med konditionssalsträningen (som är lite blandad styrka och kondition, ofta som cirkelträningspass) tillsammans med Diabetesföreningen. Jag tänker bara springa en gång i veckan, och så hoppas jag att det kommer lite snö så jag får in skidningen som vardagsmotion (jag skidar bara här hemma på åkrarna och på isen). Hundpromenaderna rullar på som vanligt, såklart.

januari

Som den friluftsnisse jag är, tycker jag nog ändå bäst om att träna ute – jag hoppas på snö och starka isar i vinter!

Sen jag började träna med PT har jag faktiskt blivit biten av styrketräningsflugan lite grann, det måste jag erkänna. Nog är det ju lite roligt att se när man kan öka vikterna efterhand! På gymmet har de dessutom en hel del spännande pass, varav jag har testat Core, Roller och YogaFlex hittills. Jag tror bestämt att jag kommer att testa lite nya pass också under vintern – bara jag har tid. Vilket delikat problem, va? Att vilja träna mer än man hinner. Toppen för blodsockret är det i alla fall med all träning, och resten av kroppen mår ju också bra av motionseffekten!

Hur ser din vinterträning ut? Har du någon plan för hur du ska träna i vinter? 

8 reaktioner på ”Vinterns träning

  1. Utöver min dagliga promenad/power walk (med eller utan lånad jycke), kommer jag lägga till fler styrkepass, men inte på gym, utan med hjälp av TRX-band och min egen kroppsvikt som ”motvikt”. Jag vill även lägga till mer stretching, typ Yinyoga, eftersom jag känner mig så stel. Om jag sen ännu skulle ha någon som gjorde ett schema av det hela utan att göra det för stressigt och få mig att tappa motivationen helt skulle det vara toppen! 😀

    Gilla

    1. Det låter ju som ett jättebra upplägg! Jag älskar också yogan just för att den gör mig så mycket rörligare och mjukar upp mina ben och höfter som lätt blir lite för stela av löpningen (och förresten även resten av kroppen som blir det av kontorsarbetet) 😀

      Gilla

Kommentera

