Skärp dig, kroppen!

Jag vet inte hur det är med er andra, men min kropp reagerar väldigt kraftigt på sinnesstämningar. Om jag är arg, ledsen, stressad, nervös eller bara lite pirrig – ja, nog sjutton syns det på blodsockret direkt!

Som nu, inför en av mina intervjuresor. Då var jag lite spänd inför resan, och inför mötet med intervjupersonen, fast naturligtvis på ett bra sätt. Men mitt blodsocker snappar upp det direkt: ”Aha! Nu är något på gång!” och fast jag intalar mig själv att det inte är något att hetsa upp sig över så gör min kropp det, med svårhanterligare blodsocker än vanligt som följd. Fy, så irriterande!

Skärp dig, kroppen! Har ni andra typ 1:or det också så här?

10 reaktioner på ”Skärp dig, kroppen!

  1. Oh ja. Och då börjar jag alltid oroa mig för att det är något fel på pumpen – nålen som har glidit ut eller dylikt och så blir det ännu värre.

    Gilla

  2. Ja!
    Vi är i slutskedet av husbygget och vår diabetestjej (eller hennes blodsocker) visar tydligt vad hon tycker om att jag eller pappa är borta oftare nu och fixar!
    Hon visar det inte, men bs säger att hon saknar att ha pappa hemma!
    Okej, hon säger det också, men utåt är hon lugnare än vad blodsockret är..!

    Gilla

    1. Det går inte att ha några hemligheter för mamma och pappa, hör jag! Blodsockret avslöjar allt 😉 Nej, men lite häftigt är det ju samtidigt, att så mycket påverkar kroppen och måendet och blodsockret!

      Gilla

      1. Ja verkligen intressant! Blir kul att följa med hur det börjar dansa sen när det kommer pojkar med i bilden, om många många år förstås 😉

        Gilla

      2. Åh, nu när du skriver det så minns jag en gång, det måste ha varit i tidiga tonåren eller sena barndomen, då jag satt på mitt rum en kväll och sen gick ner till köket och mätte blodsockret, som låg på 14 (!). Min mamma blev lite bestört och undrade vad jag hade gjort, varpå jag svarade ”tänkt på pojkar!”. Ack ja, de där hormonerna alltså 😉

        Gilla

  3. Hej. Ibland upplever jag detta som du beskriver. Dock långt ifrån varje gång. Jag upplever istället att mitt blodsocker alltid sjunker när jag glömmer min CGM. Då får snarare min ångest över detta mitt blodsocker att sjunka.

    Gilla

    1. Vad spännande (om man får säga så, för jag förstår att det måste vara jobbigt) att ditt blodsocker sjunker av ångest då du inte har CGM. Mitt är snarast så att det stiger av alla ”negativa” känslor så som stress, ångest och sånt. Det låter nästan ännu jobbigare att det sjunker, ytterligare en rädsla liksom.

      Gilla

Kommentera

