Intervjuer om diabetes typ 1

Jag har fått några förfrågningar om forskningen om sjukdomsberättelser och tänkte att jag kan passa på att berätta lite mer om intervjuerna även här på Att vara etta.

Det handlar om så kallade djupintervjuer, som bandas in och sedan transkriberas av forskaren – i det här fallet alltså av mig. Den folkloristiska intervjun kännetecknas av öppna frågor, där den intervjuade får berätta fritt, och följdfrågor som ska hjälpa intervjupersonen att utveckla sina tankegångar.

frageschema

I intervjusituationen utgår vi från ett frågeschema. Frågorna är som sagt öppna: bland annat uppmanar jag intervjupersonerna att berätta om hur det var att insjukna i diabetes typ 1, om livet med sjukdomen då och nu, om allmänhetens bemötande och om kontakten och möten med sjukvården. Jag frågar hur den intervjuade mår och har tagit hand om sin diabetes genom åren, men inte om HbA1c och blodsockervärden – helt enkelt för att det inte är relevant för min forskning. Här är det sjukdomsberättelserna och upplevelserna av sjukdomen som är av vikt. Om någon vill prata mer om en sak och mindre om en annan är det helt okej. Någon kanske vill ta upp något diabetesrelaterat som inte finns med i frågeschemat, och det får man naturligtvis också göra.

I samband med intervjun skriver intervjupersonerna under ett avtal, och intervjuerna arkiveras i de folkloristiska samlingarna i det kulturvetenskapliga arkivet Cultura vid Åbo Akademi. Materialet behandlas enligt forskningsetiska principer.

Om du undrar över något gällande intervjuerna går det bra att kontakta mig, antingen här i kommentarsfältet eller per mejl på attvaraetta@gmail.com.

En reaktion på ”Intervjuer om diabetes typ 1

Kommentera

