”Diabetes – en lyxsjukdom”

I diabeteskretsar är det väl ingen som har missat Filip Hammars uttalande om att diabetes är en lyxsjukdom. ”Den där diabetes ett eller något…det är någon slags lyxsjukdom”, säger Hammar i sin och Fredrik Wikingssons podcast. Diabetiker rasar och känner sig kränkta, skriver Aftonbladet.

Som typ 1-diabetiker sedan drygt 24 år tillbaka känner jag mig inte kränkt av uttalandet om att diabetes är en lyxsjukdom. Jag känner mig ledsen, bara ledsen, ända in i hjärteroten. Ledsen, för att uttalandet tydliggör hur mycket okunskap och förutfattade meningar det fortfarande finns om den sjukdom jag är tvungen att kalla min.

Är det lyxigt att tvingas hålla fast sin treåring för att skjuta in nål efter nål i den lilla kroppen, som Junos mamma tvingas göra?

Är det lyxigt att tvingas ställa klockan på ringning flera gånger om nätterna, för att stiga upp och kolla blodsockret på sitt barn, som Cornelias föräldrar tvingas göra?

Är det lyxigt att drabbas av retinopati (ögonbottensförändringar orsakade av diabetes), som på sikt kan leda till blindhet, som jag själv har gjort?

Är det lyxigt att dö i arresten på grund av att personalen inte har känt igen symptomen på lågt blodsocker, som Jimmy gjorde?

Är det lyxigt att dö i sömnen på grund av syraförgiftning, som Annikas dotter Caroline gjorde?

Är det lyxigt? Om det är det får någon gärna förklara det för mig, för jag förstår verkligen inte. Jag förstår verkligen inte.

diabetes

8 reaktioner på ””Diabetes – en lyxsjukdom”

  1. Ja, man blir verkligen ledsen över denna okunskap om diabetes typ 1 när en trots allt intelligent man ( fast man börjar tvivla på det) som Filip Hammar gör ett sådant uttalande. Men vi anhöriga och alla med diabetes får kämpa ännu mer för att upplysa, upplysa och åter upplysa. Mormor till Alicia 3,5 år med diabetes sen 6 månader tillbaka.

    Gilla

  2. Lyssnade….. Min första reaktion var: oj, här är någon som har mindervärdeskomplex, dvs känner sig misslyckad. Det är då man försöker hålla huvudet ovanför vattenytan… genom att försöka raljera över någon annan genom att minimera den andra. I det här fallet är det över en annan person och dennes diabetes. Jag känner bara att det här var pinsamt för honom själv som raljerade, han har gjort bort sig. Hela grejen är bara sorglig. Alla kan kanske inte se igenom det och då är det självklart bra att t ex Diabetesförbundet reagerar. Men som sagt, hela grejen vara riktigt dåligt och… även pinsamt för den som uttalade allt.

    Gilla

  3. Vet inte vad man ska ens säga. Det är så ledsamt och dåligt sagt.. Tycker ditt inlägg var riktigt bra och säger det än en gång, din blogg är så viktig. Hoppas hans dumma uttalande gör att fler får veta mer om vad diabetes typ 1 är och att det absolut inte är någon lyxsjukdom.. Kram på dig!

    Gilla

    1. Jo, man får försöka se det positiva i det här: att diabetes får mer uppmärksamhet, och att vi som har insyn i sjukdomen får en chans att berätta om hur det verkligen är att leva med den. Tack för dina snälla ord, och kram tillbaka ❤️

      Gilla

Kommentera

