Styrketräning och träningsdagbok

Hur går det med styrketräningen, undrar kanske någon vid det här laget. (Eller så gör ingen det, men jag tänker berätta ändå.)

Det går bra! Jag har följt min plan och tränat styrka på gymmet två gånger i veckan sen mitten av december – förutom en vecka då jag var tvungen att skippa ett styrkepass på grund av att jag hade så många arbetsresor, men jag kompletterade med fredagsfys istället, så det gick väl nästan på ett ut.

Styrketräningen är mycket lättare för mig än konditionsträningen rent blodsockermässigt, eftersom styrketräning inte sänker blodsockret ens i närheten så mycket som till exempel löpning. Rätt så skönt, faktiskt, eftersom det därmed kräver lite mindre planering för att få till ett styrkepass för mig.

Under min senaste resa sprang jag på Olga Rönnbergs träningsdagbok, och eftersom den var på rea slog jag till på ett exemplar. ”Behöver du verkligen ytterligare en bok att fylla i, ditt lilla kontrollfreak?” var visserligen en fråga jag ställde mig när jag stod där i affären med boken i handen, men så kom jag fram till att jag verkligen vill kunna se mina framsteg och ha dem sparade någonstans.

olgaronnberg

Boken är väldigt enkel att fylla i, och den innehåller också sidor för kostdagboksanteckningar. Den biten tror jag dock inte att jag kommer att fylla i, eftersom jag ju redan har mina egna anteckningsböcker för det ändamålet.

traningsdagbok

Om jag mot förmodan skulle skriva kostdagbok här också, skulle jag byta ut stapeln kalorier mot kolhydrater. Jag räknar bara kolhydrater och inte kalorier – om jag skulle börja med det skulle jag väl bli galen så småningom. Nej, någon måtta får det allt vara.

traningsdagbok2

Mina egna anteckningar är hemliga. Typ. Nej, men det känns onödigt att visa vad jag lyfter för hela världen. Spontant tänker jag förresten att det skulle vara helt underbart att ha en integrerad tränings-, kost- och blodsockerdagbok, med allt i ett liksom. Plus en massa sidor för extra anteckningar, så som sensorbyten och sådant. Det kan man säkert fixa själv, men det skulle ju vara perfekt att kunna köpa en färdig anteckningsbok. För aktivt tränande typ 1-diabetiker, liksom.

Varsågoda att föra den här idén vidare, ifall det är någon som nappar på förslaget. Jag är åtminstone en potentiell kund om någon utvecklar en dylik produkt!

3 reaktioner på ”Styrketräning och träningsdagbok

  1. Låter som en bra träningsdagbok du hittat. Jag har en just nu som jag är klar med. Så min fråga nu är om jag ska behålla alla anteckningar över pass jag gjort eller om jag bara ska slänga den och börja på nästa..? Jag har en ny. Gillar motivationen man får av att fylla i träningen men frågan är om jag kommer titta i min gamla något. Svårt.. Men vilken bra idé du kom med! En träningsdagbok för typ 1:or! Inte bara övningar/träning som kan fyllas i utan sånt som kolhydrarer, sensorbyten, bsvärde hade ju varit kanon! Måste väl gå att få fram tanke på de blodsockervärde-dagböcker som redan finns.

    Gilla

    1. Jag brukar spara alla mina gamla anteckningsböcker, men det är ju väldigt sällan jag går tillbaka och läser i dem. Men om du har utrymme tycker jag absolut att du ska spara, det kan ju vara kul att titta i och se hur man tränade sen om några år 😊

      Ja, jag tycker verkligen att det borde gå att göra en sån dagbok för tränande typ 1:or. Vi kan kanske vara provkaniner om någon får för sig att testa, och ge feedback på vad som måste vara med om någon utvecklar en sån! 😉

      Gilla

Kommentera

