Diabetes typ 1 och magsjuka

I statistiken för Att vara etta ser jag vilka sökord som har använts för att hitta hit. Med tanke på rubriken kan ni säkert gissa vilka de vanligaste sökorden just nu är. Javisst: diabetes och magsjuka.

Jag har tidigare skrivit om ämnet, faktiskt ifjol på exakt samma datum, ser jag. Vilket sammanträffande! Men så är väl den här tiden på året känd för att vara virusens tid också. Urk!

Jag är fortfarande livrädd för magsjuka. Det är ingenting att leka med för en typ 1-diabetiker, men så länge man följer sjukvårdens råd och läser på så man vet vad man ska göra borde man kunna ta det någorlunda lugnt. Om man är osäker är det alltid bäst att kontakta vården, eller åka in. Hellre en gång för mycket än att riskera att man avlider, liksom.

Nina har tipsat om hur man undviker att drabbas av norovirus, så titta in på Ninnus diabetesblogg om du som jag vill försöka undvika att överhuvudtaget bli smittad.

Kommentera

