Blodsockervänlig fastlagssöndag

Vetemjöl, socker, mandelmassa eller sylt = svårt, svårt, svårt för mig med blodsockret. Ungefär allt med en fastlagsbulle* (utom grädden, förutsatt att den är osockrad) är svårt för mig och mitt blodsocker. Men till all lycka finns det blodsockervänligare alternativ!

fastlagsbulle

Jag är som bekant inte den husmoderliga typen, men det finns det andra som är. Min mamma lagar mycket blodsockervänlig mat eftersom min pappa har diabetes typ 2, och det är också hon som har lagat bullarna på bilden. De är gjorda på mandel- och kokosmjöl (tror jag), förmodligen inte långt ifrån de här semlorna som Åse med bloggen 56 kilo har lagt ut recept på. Ett mycket gott alternativ, tycker jag och mitt blodsocker.

Men hörni, om ni har diabetes typ 1 och äter ”vanliga” fastlagsbullar: Njut! Man kan ju faktiskt lyckas med insulindoseringen, och faktum är att det trots allt bara är fastlagssöndag en gång om året (och så fastlagstidsdag därpå, men ändå). Ät, dosera insulin, och njut – om du vill!

* Eftersom jag är finlandssvensk talar jag om fastlagsbullar och inte semlor. En semla för mig är en smörgås med smör och pålägg, vilket kan leda till ganska roliga situationer. Att säga ”kan jag få en semla med ost och skinka, tack” i Sverige genererar liksom en del skumma blickar.

Kommentera

