Ligga på Dexcom

Min Dexcom G4 är egentligen inte godkänd för användning på armen, men en av mina diabetessköterskor har sagt att jag kan ha den där ändå, eftersom det funkar bäst för mig. Hur som helst, det finns en nackdel med det, och det är att jag ofta ligger på sidan när jag sover, och då pressas sändaren ner i madrassen så pass att den drabbas av compression low-fenomenet.

img_0939

Fy farao, så irriterande det är! Man blir väckt av ett larm om lågt blodsocker, men i verkligheten är blodsockret inte alls lågt utan hoppar upp till den korrekta nivån när man byter sovställning. Jag tvivlar på att det skulle vara någon skillnad i antal larm om jag hade sändaren på magen, eftersom jag ligger på mage när jag sover rätt ofta också.

Har ni andra med Dexcom det också så här? Är det någon som har G5:an, och är den i så fall bättre på den här fronten?

2 reaktioner på ”Ligga på Dexcom

  1. Hej !

    Vår son har G5. Vi alla i familjen var så glada när han fick denna och då speciellt sonen som kunde få ett mycket större ansvar och vi att slippa tjata med orden..vad ligger du på?. Måste säga att det är den största besvikelsen. Vi har varit tvungna att byta till nya telefoner trots att vi redan tidigare hade 1-2 år gamla Iphones och Samsung. Nu är alla bytta till de nyaste men…
    G5:an fungerar bra i upp till 1 timme sedan ser vi inga noteringar på skärmen i upp till 24 timmar. Vi har följt detta mycket noga i 1 månad. Många långa samtal med Dexcom. Inget fungerar. Vi har skärmdumpar från telefonerna som bevisar detta. Nu har vi testat det så länge att vår bedömning är, den funkar inte oss.
    Vi har släckt ned appen och kör bara med dexcoms handenhet.

    Gilla

    1. Hej! Vad roligt med Dexcom G5, men vad trist att den inte fungerar som den ska! Jag har hört mycket gott om G5:an, och kan tänka mig att den är perfekt när man har ett barn med diabetes, så de vuxna runt omkring kan hålla koll – förutsatt att den fungerar, då. Själv har jag varit väldigt nöjd med G4:n, men det är nog också mycket för att det bara är jag som behöver hålla koll på mina värden, och då fungerar det nästan bäst att se dem direkt i pumpen. Vad tråkigt att inte ens Dexcoms representanter kan hjälpa er, det tycker man ju verkligen borde ligga i deras intresse. Jag hoppas att det löser sig för er, på ett eller annat sätt!

      Gilla

Kommentera

