Avhandlingsarbete

Idag är det dags för forskarseminarium för min del igen. Jag jobbar för fullt med materialinsamlingen, och gör intervjuer. Mellan varven transkriberar jag dem – ett drygt jobb, inte minst för att jag gör det ordagrant, och då inser man liksom vilka ord man själv använder lite för ofta i tal. Som liksom då, till exempel.

transkribering

Så här kan ett utdrag ur en transkribering se ut. (M är jag, Maria, och I står för intervjupersonen i utskriften.)

M: Jo, jo. Mm. Eeh har du nån liksom episod eller nån händelse där du har stött på, eller kan du berätta liksom nån sån där där du har stött på nån förutfattad mening just om, om diabetes typ 1?

I: Ää mm jo eftersom folk buntar ihop det ganska *skratt* buntar ihop både typ 1 och typ 2 så är det många som tror att jag har fått diabetes typ 1 för att jag har ätit för mycket socker, för att jag inte har rört på mig, för att jag har varit lat, emm och för att ja, det finns alla dom här egentligen livsstilsgrejerna som då kan påverka typ 2 till exempel.

Tidsdrygt, men roligt. Man kommer så nära sitt material när man lyssnar på intervjuerna om och om igen, och jag ser transkriberingen som en del av analysen.

Men om ni undrar vad jag gör på jobbet just nu så ja, det här är en stor del av det.

Kommentera

