Diabetes typ 1 och kronisk trötthet

trottheten

Den som har läst Att vara etta sen begynnelsen vet att jag var nästan sjukligt trött som yngre. Det blev en enorm skillnad när jag fick min insulinpump, men fortfarande kan jag märka att jag är tröttare än jämnåriga, friska individer.

Nu kan man äntligen läsa i studier att det här inte alls är ovanligt. Nästan varannan typ 1-diabetiker är drabbad, och tröttheten beror inte enbart på kraftiga blodsockersvängningar och följdsjukdomar utan kan drabba alla typ 1:or. Intressant, tycker jag! Läs mer på Diabetesportalen, där resultaten av studierna finns återgivna i väldigt lättillgänglig och populärvetenskaplig form.

3 reaktioner på ”Diabetes typ 1 och kronisk trötthet

  1. Intressant, har aldrig fått det bekräftat via diab.skötare o sjukhuset att det finns forskning inom området. Tagit upp trötthetskänslan ett antal gånger.

    Gilla

    1. Ja, det var en nyhet för mig också att det har forskats i det här. Skönt att få det bekräftat på något vis, att det faktiskt finns en koppling och att man inte är ensam om det.

      Gilla

Kommentera

