När man inte orkar

Diabetes typ 1 kan vara en väldigt tung sjukdom på många sätt. Ett av dem är att man aldrig kommer ifrån den. Diabetes typ 1 är ett projekt man måste underhålla tjugofyra timmar om dygnet, ett oavlönat arbete man aldrig får semester ifrån.

Vad gör man när man inte orkar längre? När man vill ta en paus, men det inte går? Jag är väldigt dålig på att svara på de frågorna, eftersom jag hittills inte har kommit så långt att jag har känt att jag verkligen skulle vilja kasta in handduken vad gäller min diabetes. Det har varit nära flera gånger, men jag har till all lycka alltid kommit ur det.

Träd

Jag vet att många med diabetes typ 1 mår dåligt. Depression lär förekomma dubbelt så ofta bland diabetiker som bland icke-diabetiker. Det är ingenting jag är direkt förvånad över, tvärtom förstår jag det mycket väl. Det här kan vara en skitjobbig sjukdom, på ren svenska.

Vad gör du när du känner att du inte orkar med din diabetes? Hur ska man göra för att orka?

En reaktion på ”När man inte orkar

Kommentera

