Att leva i ett permanent liminalt tillstånd

Jag har egentligen inte berättat så mycket om syftet med min doktorsavhandling om sjukdomsberättelser om diabetes typ 1 här på Att vara etta. Eftersom jag vet att flera är intresserade av att höra hur det går och vad jag egentligen sysslar med inom forskningen, tänkte jag berätta lite mer idag.

Det blir lite akademiskt snack, men det står vi ut med, eller hur? Okej!

Arbetsrubriken för min avhandling är Att leva i ett permanent liminalt tillstånd – sjukdomsberättelser om diabetes typ 1. Syftet med avhandlingen är att genom personliga erfarenhetsberättelser studera upplevelser av livet med diabetes typ 1 i möten med sjukvården och omvärlden, vilket kommer att resultera i diskussioner om normalitet, identitet, hälsa och sjukdom, performativitet och liminalitet.

Målsättningen med avhandlingen är att belysa förhållandet mellan å ena sidan läkarvetenskapen och personen med diabetes typ 1, och å andra sidan den samhälleliga diskursen och personen som lever med diabetes. Avsikten med avhandlingen är att skapa förståelse för sjukdomen utifrån enskilda berättelser och lyfta fram en motvikt till medias rapportering om ohälsa, som ofta är förenad med att människor med sjukdom gestaltas kollektivt. Materialet består primärt av djupintervjuer med personer som lever med sjukdomen, och kompletteras med tidningsartiklar, blogginlägg och annat mediematerial.

Forskningsplan

Berättandet och berättandets betydelse i sjukdomsprocessen utgör en viktig aspekt i avhandlingen. Berättelseforskning är ett etablerat folkloristiskt forskningsområde, och med avhandlingen hoppas jag kunna bidra till den folkloristiska forskningstraditionen inom berättelseforskning.

Jag har en forskarprofil på Åbo Akademis webbsidor, där man även kan bekanta sig med övrig aktuell folkloristik forskning (klicka på respektive forskares namn för att komma till presentationerna). Ni kan tro att vi har intressanta forskarseminarier med ämnen som näthat, fandom, erotiska sägner, levande rollspel, väsen i turistattraktioner och mycket, mycket mer!

Kommentera

