I duschen

Animas Vibe

Vad gör man av sin insulinpump i duschen? Den måste ju vara fastkopplad dygnet runt, eller hur? Både ja och nej, faktiskt. Man kan koppla bort den kortare stunder (i mitt fall max en timme ungefär) och det är precis det jag gör när jag duschar. Animas Vibe är visserligen vattentät, men det känns liksom inte optimalt att stå med pumpen i ena handen medan man tvålar in sig eller tvättar håret.

Själv kopplar jag alltid loss min pump när jag duschar. Ibland tar jag en liten dos insulin före, ibland efter, beroende på blodsockernivån. Animas Vibe kan dosera så små bolusdoser som 0,05 enheter och jag använder mig ganska friskt av de små doserna vid såna här tillfällen, när jag bara behöver finjustera blodsockret i samband med en kort dusch. Kanske inte riktigt så lite som 0,05 enheter, men ofta 0,20 eller 0,30.

Urtekram

Hur gör ni andra med insulinpump när ni duschar?

Kommentera

