Kommunalval och diabetes

Kommunalval2017

På söndag är det dags att ta sig till valurnorna, eftersom vi har kommunalval i Finland. För mig är det en självklarhet att rösta, och med åren har ärenden kring diabetesvården kommit att bli allt viktigare för mig. Därför är jag, naturligt nog, intresserad av hur potentiella kandidater ser på diabetesvården i min hemkommun, och hur de vill jobba för diabetiker. För att få klarhet i det har jag kontaktat potentiella kandidater och helt enkelt frågat dem. Gör det du med! Till hjälp har Diabetesförbundet i Finland utarbetat tre teser, som man kan visa kandidaterna och be dem berätta hur de tänker kring.

Jag har alltid vetat att vårdmaterialet jag som typ 1-diabetiker använder är dyrt, men jag har inte insett att det trots allt utgör en så liten del som 5% av alla utgifter* som kan kopplas till diabetesvård. 5%! Det är ju ingenting emot vad samhället lägger på mediciner (29%), öppen vård (20%) och sjukhusvård (hela 46%) för diabetiker! Nej, nu säger jag som finnarna: Järki käteen! Ta förnuftet till fånga, och satsa på vårdmaterial och förebyggande vård istället!

Kommunalval

Ett års sensorering kostar mindre än tre dagar på sjukhus. Jag vet åtminstone vilket alternativ jag hellre väljer, om vi säger så…

Kuntavaaliteesit

Jag tror starkt på förebyggande när det gäller hälsofrågor. Underlätta för mer motion och rörlighet i vardagen, sänk priserna på nyttig mat och grönsaker och återinför skatten på godis och glass (hur i hela friden kunde den tas bort överhuvudtaget?!). Nu vet väl alla att diabetes typ 1 är en autoimmun sjukdom som inte kan förebyggas, men det kan däremot typ 2 i vissa fall, och det är trots allt personer med diabetes typ 2 som utgör den största andelen diabetiker. Det är tyvärr ett antal som ökar kraftigt och alarmerande, och det här anser jag att vi kan – och bör – göra något åt på samhällsnivå.

Som jag går på kunde man nästan tro att jag själv kandiderar, hehe. Jag blev faktiskt tillfrågad om jag ville ställa upp i valet i år, men det är inte aktuellt. Jag har aldrig varit partipolitiskt aktiv och har inga planer på att bli det – just nu i alla fall. Vem vet vad som händer i framtiden…I min hemkommun Pargas har vi det nationellt sett ganska bra ställt med diabetesvården, och så vill jag att det ska fortsätta vara.

*Källa: Diabetesförbundet i Finland.

En reaktion på ”Kommunalval och diabetes

Kommentera

