Upp till kamp – mot memma

I år ska jag väl ändå lyckas! Det var min första tanke inför årets portion memma, som jag intog i lördags. Men icke! Resultatet blev att mitt blodsocker steg till 13, för att sedan rasa i botten till 3,3. Sen mådde jag därefter också – det vill säga ungefär som memman ser ut…

Memma

Jag åt ekologisk sockerfri memma, men det spelar ingen roll för memma verkar ändå vara min blodsockerfiende nummer 1. Kolhydratsinnehållet är dessutom ungefär det samma som i sockrad memma så ur det perspektivet är det heller ingen skillnad vilken memma jag väljer.

Ifjol kämpade jag några gånger för att få till rätt insulindosering, men det var lönlöst. I år tänker jag inte ge upp, ett försök till ska jag ge detta (minst). Men varför i hela friden ska du envisas med att äta memma när det helt tydligt inte fungerar för dig, undrar kanske någon. Ja, det är naturligtvis en bra fråga, men det jag skrev ifjol står jag fortfarande fast vid:

Jag resonerar som så, att om memman är min enda last under påskhelgen, så må det vara hänt. Jag skippar allt påskgodis och unnar mig ”riktig” mat istället. Och så memma, då.

Påskliljor

Har ni andra någon maträtt vid påskbordet som ni vet är krånglig att dosera insulin till, men som ni ändå äter? Hur fungerar förresten memma för er andra med diabetes typ 1, är jag ensam om att ha svårigheter med memman?

2 reaktioner på ”Upp till kamp – mot memma

  1. Jag brukar i stället för memma satsa mera på en annan påskdelikatess, pasha. Har ett superenkelt recept, byter ut sockret mot lite erytriol (”karppisokeri”) och kan lättare hantera det bs-mässigt.
    Nu väntar en liten ask memma i kylskåpet, och jag väntar på rätt stund att våga avnjuta den. 🙂
    Som nydiagnosticerad hade jag hypon på natten då vi provade ut rätt Levemir-dos. En sådan natt fanns det memma i kylen, jag åt och var ganska nöjd med läget. 😉

    Gilla

    1. Nu när du säger det så har jag faktiskt blivit bjuden på blodsockervänlig pasha hos mina föräldrar, min mamma hade ett recept som blev riktigt gott. Jag får hoppas på att bli bjuden på det i år igen! 😊

      Gilla

Kommentera

