I påskägget till ett barn med diabetes

Påskägg

Vad ska jag lägga i påskägget till ett barn med diabetes typ 1? Det är en fråga många anhöriga ställer sig så här i påsktider. Jag vet att jag har tjatat om det förut, men när jag var nyinsjuknad (back in good old -92) var det totalt förbjudet med socker till typ 1-diabetiker. Så är det inte längre. Personer med diabetes typ 1 är inte allergiska mot socker, vi injicerar insulin (vilket vi alltid måste eftersom vi inte har någon egen insulinproduktion) och kan således äta socker – om vi vill.

Jag, och många andra med mig, upplever ändå att socker och snabba kolhydrater är väldigt svåra att parera blodsockermässigt, och därför undviker vi det. Produkter med sötningsmedel är oftast inte bättre, eftersom de vanligen innehåller lika mycket kolhydrater som produkter med vanligt socker. Sen ska man heller inte glömma att socker inte är nyttigt för någon, det blir bara extra tydligt för en typ 1-diabetiker.

Påskhare

Så, vad ska man lägga i ett påskägg till ett barn med diabetes typ 1? Mitt svar är: Kolla med föräldrarna! Det finns inget rätt eller fel, och där en familj väljer att låta sitt barn med diabetes äta ungefär som ”alla andra” barn idag, gör en annan familj på ett annat sätt och väljer kanske mer blodsockervänliga alternativ. Vad de alternativen kan vara är t.ex. en liten leksak, en bok, kanske nötter eller choklad med mindre socker i. Ifjol tipsade jag om vad jag ger barn utan diabetes, men till ett barn med diabetes skulle jag inte satsa på russin och fruktstänger i första hand eftersom de innehåller snabba kolhydrater.

Överlag skulle jag välkomna ett mer moderat sötsaksätande – både på påsken och under alla andra högtider. Om det inte skulle vara norm i samhället att frossa i sötsaker och onyttigheter, skulle det heller inte behöva vara så stigmatiserande för dem som väljer att inte följa samma linje (av olika orsaker, där diabetes kan vara en). Personligen tycker jag att det kan vara helt okej med ett påskägg, men i dagens samhälle handlar det ju oftast om mycket mer än så, framför allt för barn.

Hur ser du på det här med påsk och sötsaksätande, ur ett diabetesperspektiv eller mer allmänt? Är det något du reflekterar över?

4 reaktioner på ”I påskägget till ett barn med diabetes

  1. Påsken har aldrig varit en stor högtid för mig, inte på samma sätt som julen med allt godis och choklad. Jag är alltid den tråkiga personen ifall det kommer nån påskhäxa till oss. Jag ger alltid apelsin eller banan, för det är det enda som finns hemma. Eller kanske tuggummi ifall de har tur. Det finns aldrig nå chokladägg att ge, för tja… vi firar inte påsken och jag tänker helt enkelt inte på att köpa hem nåt från butiken ifall att.

    Något år gjorde vi det och så kom ingen häxa. Säkert för att de lärt sig att det inte lönar sig att koma till oss för då får de bara banan 🙂 Och så satt vi där sedan med femtielva kinderägg…

    Gilla

    1. Jo, jag brukar inte heller köpa något till random barn som eventuellt knackar på (fast det gör det sällan här – en fördel med att bo ute i obygden) 😉 men till våra närmaste små häxor brukar jag ibland pyssla något eller satsa lite mer, så det inte bara blir godis i kaffekannorna.

      Min mamma berättade förresten att hon en gång inte hade haft något annat än kokta ägg hemma när det kom en påskkärring på besök, men barnet som fick det kokta ägget hade blivit jätteglad och utbrast att ägg var det bästa hen visste 😂 Det kanske skulle vara något att satsa på, koka ett gäng hönsägg och ha redo ifall någon kommer 😉

      Gilla

      1. Ja, och om man ger ett rått ägg finns kanske risk för att man får tillbaka det i någon form 😂 Det är ju väldigt tacksamt att kasta råa ägg, menar jag 😉

        Gilla

Kommentera

