Choklad – med och utan socker

Idag tänkte jag spinna vidare lite på påsk- och sötsakstemat. Jag har nämnt att det finns produkter utan vitt socker, så kallade ”sockerfria” (som alltså oftast är sötade med sötningsmedel istället). Själv väljer jag som sagt vanligen produkter utan tillsatt socker, men det beror också på. Låt mig illustrera:

Choklad

Här har vi tre vanliga chokladsorter i Finland: Fazers blå, Brunbergs sockerfria och Lindts 90%-iga choklad. Fazers och Lindts chokladplattor innehåller vanligt, vitt socker, medan den sockerfria innehåller sötningsmedlen maltitol och stevia. Kan du gissa vilken jag väljer?

Fika

Lindts 90%-iga! Därefter Fazers blå, och sist Brunbergs sockerfria. Varför? Jo, för att Lindts choklad innehåller 14 gram kolhydrater per 100 gram, Fazers blå 49 gram och Brunbergs sockerfria 54,9 gram. Ganska stor skillnad, eller hur? Och ju mer kolhydrater, desto jobbigare för mitt blodsocker.

Mörk choklad

När jag köper choklad (för visst händer det också!) väljer jag därför Lindts 90%-iga choklad, eller ännu hellre den 99%-iga. Båda sorterna är sådana man måste vänja sig vid, är man van vid söt choklad kommer de att kännas väldigt starka och bittra, men jag är så van vid osötad mat att jag tycker den 90%-iga till och med smakar ganska sött. Och gott!

Lindt

Den 99%-iga chokladen innehåller bara 8 gram kolhydrater per 100 gram, men jag skulle inte rekommendera den till någon som annars äter vanlig mjölkchoklad för då kommer man nog bara att vilja spotta ut den. Hehe.

Hur tänker du kring choklad om du har diabetes, väljer du ”sockerfri” eller går du efter kolhydratsinnehållet? Eller bara efter vad du är mest sugen på?

8 reaktioner på ”Choklad – med och utan socker

  1. Jag äter också Lindt 90% choklad, den är riktigt god tycker jag. Jag har aldrig sett den 99%iga… den vill jag prova!

    Gilla

    1. Det tycker jag absolut att du ska göra! Den passar bra till kaffe (säger jag, som egentligen inte dricker så mycket kaffe)! Skillnaden mellan den 90%-iga och den 99%-iga är ganska stor, så också där tror jag att man får förbereda sig på att den kan kännas lite stark och bitter i början, men den har sin charm ändå.

      Gilla

  2. Dom sockerfria chokladkakorna innehåller ju sötningsmedel men de skrivs väl ändå ut som kolhydrater fast de inte höjer blodsockret. Har för mig att sockerfria halstabletter har ganska hög halt med kolhydrater fast de inte höjer blodsockret. Eller tänker jag fel? Tänkte på det att den sockerfria chokladen du hade innehöll mer kolhydrater än de andra och dte är ju konstigt när den är sockrefri? Om de inte är så att sötningsmedlet räknas då. Hmm knepigt

    Liked by 1 person

    1. Jag vet faktiskt inte hur det är med blodsockerhöjningen med just den här sockerfria chokladen för jag har inte ätit den, men oftast brukar jag tycka att ”sockerfritt” godis smakar så mycket sämre att jag hellre äter små mängder av sånt jag verkligen tycker är gott. Halstabletter brukar jag köpa med sötningsmedel (och högt kolhydratsinnehåll) men de höjer tyvärr mitt blodsocker jättemycket 😕 Sen beror det förstås också på vilket sötningsmedel som har använts, har jag förstått. En djungel, verkligen!

      Gilla

  3. Hej.
    Jag hittade till din blogg efter folkloristernas jubileum och brukar titta in nu och då och tycker det är spännande att följa med din blogg. I och med att vi i släkten har diabetes, både typ 1 och 2 så är det intessant att få lite aha upplevelser. Jag brukar sällan kommentera, men choklad är alltid trevligt 🙂 och då tänkte jag kolla om du testat choklad av märket Leader, den görs i Finland och finns bland annat på Wikke. Det intressanta och för mig förbryllande är att chokladen är 85% och kan ha nötter eller frukt, men ändå har den väldigt lågt kolhydratsinnehåll. t.e.x apelsinchoklad med 12 gr kolhydrater/100 gr. Tycker det verkar spännande då Lindt 85% har 19 gr kolhydrater/100 gr.

    Lycka till med avhandlingen också. Det är spännande att följa med hur det går

    Gilla

    1. Hej Pia! Vad roligt att du hittade hit, så vi ”ses” i de här sammanhangen också! Tack för tipset, jag har faktiskt inte testat den chokladen men jag ska genast bege mig ut på jakt efter den, det låter ju helt toppen! Jag får återkomma med en rapport här efteråt 😉
      Tack! Jag ska försöka komma ihåg att flika in en och annan uppdatering om avhandlingen också, jag vet att det är fler som är nyfikna och tittar in här också av den anledningen 🙂

      Gilla

Kommentera

