Att berätta om diabetes

Jag har funderat mycket på det här med att berätta om diabetes i samband med att jag gör intervjuerna till min doktorsavhandling. Naturligt nog, kanske, drar jag paralleller till hur jag själv skulle kunna tänkas berätta om min diabetes, om det var jag som deltog i intervjun i berättarrollen och inte som nu, som forskare och intervjuare.

MariaJohansson

Om jag skulle ha blivit intervjuad för tio år sedan skulle mina svar ha blivit ganska annorlunda jämfört med för fem, tre eller ett år sedan. Mitt förhållningssätt har förändrats genom åren, liksom förmodligen också min upplevelse av sjukdomen. Jag tror faktiskt att mitt berättande om livet med diabetes typ 1 skulle kunna se olika ut beroende på hur mitt blodsocker har legat den aktuella dagen eller veckan. Ibland är det bättre, ibland är det sämre, och jag är säker på att det åtminstone i viss mån skulle avspegla hur jag själv skulle framställa min sjukdom i intervjusituationen.

Tatuering

Väldigt spännande frågor att reflektera över för mig, både som forskare och som typ 1-diabetiker!

Kommentera

