Tejpa Dexcom på nytt sätt

På gymmet blir det uppenbart att jag idkar öppen diabetes. Inte bara en gång, utan flera, har folk kommit fram till mig och pratat och frågat när de har sett min sensor på armen (pumpen syns vanligen inte lika bra).

Häromveckan kom en kvinna fram till mig och berättade att hennes lilla dotter har typ 1. Hon använder också Dexcom G4, och de har kommit på ett mycket smartare sätt att tejpa runt sändaren än mitt.

Dexcom G4

Man tar helt enkelt en bit kinesiotejp och klipper upp ett hål för sändaren, så slipper man en massa olika bitar som sprättar upp och klibbar hit och dit, som jag har haft. Den vänliga kvinnan hade exakta mått på hur man skulle klippa, men innan jag hade hunnit hem hade jag glömt måtten, så jag testade lite på högt själv.

Som synes finns det förbättringsmöjligheter i utformningen av min kinesiotejpsbit. Den skulle gärna ha fått vara lite längre, men annars är jag jättenöjd. Jag har sett att det finns färdiga tejpbitar som man kan köpa t.ex. här, och även om jag gärna skulle testa sådana (inte minst för att få vackra motiv) fungerar det här också bra.

Där ser man vad öppen diabetes kan leda till!

Kinesiotejp

PS. Idag ska jag gå och hämta ut min nya pump som har anlänt, så imorgon återkommer jag med vem som gissade rätt på färgen!

4 reaktioner på ”Tejpa Dexcom på nytt sätt

  1. Man kan ju tänka att Dexcom borde fundera på att utforma en tejp som är bättre, så man slipper hålla på med förstärka hela tiden!

    Gilla

    1. Jo, det hade ju varit det mest optimala 🙂 Samtidigt använder jag mina sensorer långt över den rekommenderade tiden så ur den aspekten räknar de kanske med att tejpen ska hålla de utlovade 7 dagarna. För mig håller den visserligen oftast inte riktigt så länge, men det beror förstås på hur mycket jag tränar/svettas/duschar också. Men jag håller absolut med dig!

      Gilla

Kommentera

