På Clinical Research Centre i Malmö

Efter att folkloristerna och etnologerna från Åbo hade avslutat sitt besök i Lund tog jag tåget vidare till Malmö, där jag hade avtalat ett möte på CRC, Clinical Research Centre. CRC är ett kliniskt forskningscentrum som arbetar för att förbättra människors hälsa i världen. Bakom CRC står Lunds universitet och Region Skåne.

CRC Malmö

Själv är jag naturligtvis mest intresserad av forskningen kring diabetes typ 1. Jag fick veta en massa, både sådant som jag redan hade hört om, och sådant som var helt nytt för mig. Jag fick bland annat bekanta mig närmare med TEDDY-studien (som jag har nämnt tidigare). Så otroligt intressant att jag nästan hade gåshud på armarna när jag gick därifrån.

Jag vet att det är omtvistat huruvida vi kommer att få ett botemedel för diabetes typ 1, men efter att ha bekantat mig med forskningen vid CRC känner jag ett mycket större hopp inför framtiden. Oavsett om jag själv kommer att hinna bli botad är jag säker på att det kommer att hända någon gång, och i vilket fall som helst tror jag (och forskarna) att man i framtiden kommer att kunna förhindra att fler barn insjuknar i diabetes typ 1. Det gäller bara att hitta alla bakomliggande faktorer till att man insjuknar, och det är just vad de här forskarna arbetar med.

TEDDY

Det är möjligt att jag har läsare vars barn är med i TEDDY-studien, eftersom den är ett omfattande forskningsprojekt i Finland, Sverige, Tyskland och USA, med över 8 000 deltagande barn. Alla som deltar gör ett otroligt jobb med att lämna in blodprov, salivprov, urin- och avföringsprov, näsprov, tånaglar och kostdagböcker. Det kan bli ganska jobbigt med alla prov, berättade forskarna, men deltagarna är ovärderliga för att vi ska få svaret på den stora gåtan om varför man insjuknar i diabetes typ 1.

Själv känner jag en stor tacksamhet över att studier som den här görs, och över att så många gör sitt bästa för att ingen ska behöva säga ”Jag har diabetes typ 1” i framtiden.

3 reaktioner på ”På Clinical Research Centre i Malmö

Kommentera

