Flyga med insulinpump

Inte ens på semestern får en typ 1-diabetiker semester från sin diabetes. Det är bara så det är, så mitt emellan allt turistande i Köpenhamn passade jag på att byta infusionsset och ampull med insulin i min pump.

Poddbyte

När jag flyger brukar jag koppla loss pumpen vid stigning och landning. Det är ingen som har sagt att jag ska göra det och förmodligen skulle ingenting hända om jag inte gjorde det, men jag har hört flera historier om folk som har fått oförklarligt och allvarligt låga blodsockervärden i samband med flygresor, eftersom trycket har fått insulinpumparna att skjuta ut extra doser insulin.

Själv har jag noterat insulin som har kommit ut ur slangen vid stigning (däremot inte vid landning) men det kan lika gärna ha varit basaldosen som har råkat komma just då så jag vill inte skrämma upp någon, bara berätta hur jag gör.

Infusionsset

Jag brukar skjuta in kanylen på magen inför flygresor, för att det ska bli så smidigt som möjligt att koppla loss den. Annars har jag den helst på sidan, ryggen eller baken – gärna placerad så jag slipper se den, och så den inte är i vägen så mycket.

3 reaktioner på ”Flyga med insulinpump

    1. Superintressant läsning, stort tack! Det ligger alltså något i det där med att man inte riktigt kan lita på pumpen när man flyger…Jag måste verkligen lägga på minnet åtgärderna som forskningen rekommenderade att man vidtar i samband med flygning!

      Gilla

Kommentera

