En diabetiker i säkerhetskontrollen

Jag har alltid med mig intyg över att jag bär insulinpump och har insulin och vårdmaterial med mig när jag flyger. Från Pharmanova fick jag dessutom ett intyg över att min pump inte ska skannas, vilket lär gälla för alla Animas-pumpar.

I säkerhetskontrollen på flygplatsen känner jag mig ändå alltid lite som en terrorist. Jag menar, här går jag omkring med saker fästa på min kropp som en annan självmordsbombare – det är klart att jag kan verka lite misstänkt.

Skor

Så också i Kastrup. Jag var på flygplatsen i god tid, och knallade igenom säkerhetskontrollen, där metalldetektorn naturligtvis uppgav ett högljutt tjut så fort jag satte min fot igenom den. Pumpen såklart, tänkte jag med dunkande hjärta, och halade snabbt upp min tröja samtidigt som jag pep: ” Jag har en insulinpump”. Den vänliga tjänstemannen tog inte ens en titt på min bara mage med kanylen utan konstaterade lugnt: ”Nej, det är dina skor”.

Och det var det. Jag fick ta av mig skorna med sina metallspännen och lägga dem på bandet, och när jag gick igenom detektorn igen sa den inte ett knyst. Haha! Den här gången var det inte pumpen som var boven, utan skorna.

Kommentera

