Konsekvenstänkande i Nyhavn

Oftast är jag inte speciellt spontan, det mesta jag gör är planerat och ganska genomtänkt – mycket på grund av min diabetes, som mår bäst av att jag alltid är just så strukturerat tråkig och beräknande. När jag var i Köpenhamn strosade jag planenligt längs Ströget till Nyhavn, där jag aldrig hade varit förut.


Precis så pittoreskt och vackert som det ser ut var det också. Solen sken och det var varmt och skönt. Plötsligt såg jag att det fanns turistbåtar, som körde guidade turer på ungefär en timme till olika sevärdheter. En båttur hade jag inte planerat in, och klockan började närma sig lunch – skulle jag kunna hoppa på en båt? 

Då slog mitt diabetiska konsekvenstänkande in. Vad ligger mitt blodsocker på nu? Kan jag klara mig till en senare lunch utan att blodsockret dippar? Har jag tillräckligt med extra proviant ifall blodsockret blir lågt under turen? Har jag blodsockermätare, teststickor och insulin så det räcker om något oförutsett händer? När jag snabbt hade besvarat frågorna för mig själv och kalkylerat riskerna kom jag fram till att ”ja, jag kan hoppa på en båt!”. 

Och det var så värt det! Vädret var helt underbart, och där kunde jag sitta i en fullproppad turistbåt och känna mig riktigt genuint turistig. Blodsockret sjönk lite eftersom jag hade räknat med lunch efter min promenad till Nyhavn, men jag hade fickan full med russin och kunde häva en insulinkänning med ett antal sådana. Väl tillbaka på landbacken smakade det bra med en ekologisk dansk pölse och rotfruktmos. Härligt! 

3 reaktioner på ”Konsekvenstänkande i Nyhavn

  1. Låter härligt!
    Själv har jag inte ätit rotmos sen jag var 9. Då fick jag en så pass allvarlig känning under lunchen att jag svimmade och förstås landade med huvudet i den. Åh alla dessa minnen :p
    Hur är det förresten med dina känningar, har du också minnesluckor ibland? Det slog mig att jag nog hade mycket mera minnesluckor som yngre.

    Gilla

    1. Fy vilka hemska minnen, inte att undra på att du inte har ätit rotmos sen dess! 😉

      Jag tänkte just skriva att jag inte minns om jag har haft minnesluckor, men det lät lite komiskt kom jag på 😜 Nej, men faktum är att jag inte tror att jag har haft minnesluckor på det sättet i samband med känningar, varken förr eller nu. Ibland känns det som om man tappar tidsuppfattningen lite men jag har nog inte haft så att jag helt har glömt vad jag har gjort när jag har haft riktigt låga värden…

      Gilla

Kommentera

