Fastande blodprov

Jag är säkert inte den enda typ 1-diabetikern som har det här problemet, men det är nog så jobbigt även om man vet att man inte är ensam om det. Jag talar om att komma iväg på morgonen för att ta ett blodprov på fastande mage. Ibland känns det helt omöjligt för mig att lyckas med det!

Blodsocker 2,8

Som natten mellan söndag och måndag. Jag hade tänkt åka och ta ett blodprov på måndag morgon, och lade mig med ett blodsocker på 7, för att vara på den säkra sidan (trodde jag). Jag hade dessutom ställt in min Dexcom så att den larmade när blodsockret sjönk under 4,4 – och det gjorde den, mitt i natten. Okej, tänkte jag, jag stänger av basalen en timme så ska det nog göra susen. Men icke! Inte långt därefter larmade pumpen om att blodsockret var under 3,1. Jag trodde knappt mina ögon, så jag mätte med blodsockermätaren och jodå, visst tusan var blodsockret 2,8.

Satfläsk! utropade jag. (Eller inte, men det låter ju kul i alla fall.) Vad gör en typ 1-diabetiker när blodsockret är så lågt som 2,8? Jo, det enda man kan göra för att få upp ett så lågt blodsocker: äter. Och bryter fastan. Och kommer inte iväg på blodprovet morgonen därefter. Satfläsk! Det är inte första gången det här händer heller, snarare femtioelfte. Det är som om min kropp vet att jag ska på blodprov och inte får äta. Jag vet att blodsockret brukar stiga av diverse konstiga anledningar, men tydligen kan mitt sjunka av dylika outgrundliga anledningar också.

Dextrosol

Har ni andra insulinbehandlade diabetiker samma problem?

3 reaktioner på ”Fastande blodprov

  1. Alltid jobbigt för mig att vara fastande också, när man ska till provtagningen så får man oftast sitta i kö. Att få boka en tid för provtagning går inte, har försökt! Sjukvården i Sverige är inte vad den varit👎

    Gilla

    1. Här har vi till all lycka det så att insulinbehandlade diabetiker får gå till laboratoriet först av alla på morgonen och kommer in direkt (utom om det sitter någon annan diabetiker i kö). Superbra system, men fortfarande jobbigt för mitt blodsocker, som vägrar samarbeta ibland…

      Gilla

Kommentera

