Sommarträning

Buske

Jösses! Vart tar tiden vägen? Jag bara frågar mig… Idag står det första juni i almanackan, och det är definitivt dags att strukturera upp sommarens träning (om man inte redan har gjort det). Min sommarträning börjar med lite rehabiliterande träning, eftersom jag känner av att jag inte har sprungit lika mycket som jag brukar under våren. På Kuntovitonen hade jag känningar av mina benhinnor, så nu försöker jag göra allt för att undvika att få benhinneinflammation.

Ice Power

Varm gel och kompressionsstrumpor brukar göra susen för mina ben under löppassen, och så en massa kylgel efteråt. Sen borde jag verkligen bli bättre på att stretcha ordentligt och rulla musklerna med min foam roller. Just nu ligger nämligen fokus på löpning, eftersom Möviken runt (11 km) hägrar om knappt fem veckor. I år hoppas jag på bättre och löpvänligare väder än ifjol. Sjukt roligt ska det bli, i vilket fall som helst! (Förhoppningsvis inte med bokstavlig betoning på sjukt.)

Gococo

Sommarens träning för min del kommer alltså att bestå av mer löpning än i vintras, men utöver det tänker jag fortsätta träna på gymmet två gånger i veckan, och så har jag fortfarande yoga en gång i veckan. Jag vill gärna få in lite paddling och cykling så här års också, men vi får se vad tiden räcker till. Mitt blodsocker älskar att jag springer, jag har redan fått minska mina insulindoser sen jag trappade upp löpningen lite. Det är ju verkligen inte fy skam att springa utomhus den här årstiden heller, med allt det gröna omkring sig.

Buskage

Hur tränar ni andra i sommar? Mot några specifika mål eller bara för att det är roligt?

4 reaktioner på ”Sommarträning

    1. Ja men jösses, det är ju samtidigt som Möviken runt – alltså är det bara en månad dit också! Ett maraton känns ju liiite mer skrämmande än 11 km, men jag är säker på att du kommer att klara det galant! Det är så spännande att följa din träning inför loppet på din blogg, jag tittar ofta in 😊

      Gilla

  1. Min träning nu på vår och försommar har inte varit vad den kunde vara… Tidsbrist, andra saker som borde fixas, många veckoslutsresor m.m. Men också vädret duger som undanflykt! På vintern var det inget problem att ta en länk i -10, snö och halka, men nu den här våren så har litet regn och blåst ofta varit tillräckligt som ursäkt att inte ta en tur… Och sådant väder har det ju varit ganska mycket av. Likaså har det varit nästan övermäktigt att cykla 7 km (x2) (ofta i samma ruskiga väder) för att jumppa i en timme. Suck!
    På sistone har jag ändå kommit till en ny insikt, att det är bättre att göra litet än inget alls 😉 . Om tiden inte räcker till standardlänken på dryga timmen så är det ändå värt att ta en kortare tur på 30 eller 45 min. Och för blodsockret har dessa faktiskt haft samma sänkande effekt 🙂
    Under den här knappa månaden då jag rört på mig rejält mindre än vanligen så har jag också fått skruva upp långtidsverkande ett par snäpp för att landa på ungefär samma bs på morgonen.
    Litet mera målmedvetenhet till hösten kanske 😉

    Liked by 1 person

Kommentera

