Värt att fira

Som jag redan har skrivit var jag till läkaren igår. Nuförtiden har jag tagit till mig min äldsta diabetesvän Hannas råd om att fira allt som firas kan i anslutning till min diabetes, och därför korkade jag upp lite bubbel på kvällen när jag kom hem efter läkarbesöket.

Bubbel

Jag firade utmärkta värden, och att det är ett halvt år tills jag måste gå till läkaren nästa gång. Det är liksom inte min favoritsysselsättning, om vi säger så. Numera går det väl an, men de gånger jag genom åren har stegat ut från sjukhuset med tårarna rinnande längs kinderna är fler än jag har fingrar och tår på kroppen. Jag vet hur fruktansvärt jobbigt det kan kännas när det man gör bara inte räcker till och när siffrorna i ens journal verkar vara det enda som räknas för sjukvården. Jag vet hur tungt det är att kämpa och kämpa men aldrig lyckas göra det manuella arbetet som bukspottskörtel lika bra som en frisk kropp kan.

Jag vet.

Men jag vet också att det kan bli bättre. Det gäller bara att hitta sin egen väg, det som passar en själv bäst. Det finns (tyvärr) ingen universallösning eller någon enkel utväg, men det kan bli bättre. Det gäller bara att fortsätta leta, fortsätta söka för att finna det man själv mår bäst av.

Därför tycker jag att alla som kämpar men inte lyckas nå sina mål ska fortsätta. Ge inte upp, försök hitta egna vägar, som Hanna har gjort. Och, som Hanna säger: fira. Fira varje läkarbesök, även om det slutar i tårar. Fira att du har tagit dig igenom det, och att du inte ger upp. Klappa dig själv på axeln och klanka inte ner på dig själv. Du är mer än en siffra, mer än ett HbA1c.

Fortsätt kämpa, det kan bli bättre!

Fira

7 reaktioner på ”Värt att fira

  1. Woohoooo! Grattis till att du firar och till att du hittat DITT sätt att hantera diabetes på! Heja!

    Gilla

  2. Att korka bubbel gör du helt rätt i! Vi borde verkligen bli bättre på att fira saker och njuta av bra stunder. Med det sagt, Grattis till dina fina värden! 🙂

    Gilla

  3. Låter som ett bra sätt att fira fina värden på! Jag har konstaterat att man ofta grämmer sig över det dåliga, men glömmer att fira det som gått bra. Inte att undra på att finländare ses som ett dystert folk 🙂

    Gilla

    1. Jo, jag är nog överlag också typiskt finländsk på det sättet att jag lätt hakar upp mig på det som är dåligt, och glömmer allt som faktiskt är bra. Man får jobba på att försöka bli mer positiv och uppmärksamma det som är bra, det försöker jag verkligen ta till mig fast jag i grunden nog är en liten pessimist, men det är väl aldrig för sent att ändra sig 😉

      Gilla

Kommentera

