På slutrakan med intervjuerna

Snart är det ett år sedan jag gjorde den första intervjun till min doktorsavhandling om sjukdomsberättelser om diabetes typ 1. Nu börjar jag vara på slutrakan med intervjuerna, och har sammanlagt 17 intervjuer på band, samt två till på gång.

Intervjuavtal

Är du klar med forskningen när du har gjort intervjuerna? undrar kanske någon. Nej, det är då arbetet börjar, kan man säga. När jag har allt material inbandat måste intervjuerna först transkriberas, alltså skrivas ner till pappers, vilket jag gör manuellt själv (tidskrävande som attan!). Sedan ska materialet bearbetas och analyseras och tolkas utifrån relevant litteratur och teoretiska ramverk, och slutligen är det meningen att allt ska resultera i en monografiavhandling på si så där ett par tre hundra sidor text.

Man kan alltså med fog säga att jag är på slutrakan med intervjuerna, men på startlinjen med resten av arbetet.

6 reaktioner på ”På slutrakan med intervjuerna

    1. Det låter ju som en jättespännande avhandling! Kan man läsa den någonstans online? Rubriken känns mycket träffande, det är verkligen livskvalitet att vara uppkopplad som etta! 😊

      Gilla

      1. Direkt den gått igenom den språkliga processen och är inbunden så kommer den att finnas online också, ska försöka komma ihåg att sätta en ”pling” åt dig.

        Liked by 1 person

Kommentera

