Styrketräning i 6 månader

Diabetestatuering

Nu är det 6 månader sedan jag började styrketräna på gym. Jag har konsekvent kört samma program som jag fick av min PT när jag började, med två pass i veckan (utöver min övriga träning). Vissa av passen har jag modifierat lite och bytt ut en del övningar i, men i stort har jag hållit mig till upplägget.

Vad kan jag säga om styrketräning i kombination med diabetes typ 1 efter den här erfarenheten, då? Jag skulle säga att det är mycket lättare än konditionsträning – för mig, allt är individuellt när det gäller den här sjukdomen. Styrketräning kan till och med höja mitt blodsocker istället för att sänka det, och det kan ju vara lite meckigt i sig, men överlag är ett pass med marklyft, knäböj, bänkpress och liknande i gymmet bra mycket lättare för mig – blodsockermässigt – än en 10 kilometers löprunda.

Ved

Kroppsmässigt upplever jag att jag har fått bättre stabilitet, styrka och hållning, vilket var en del av vad jag ville uppnå med min gymträning. Styrketräningen har inte bättrat på flåset direkt, snarare har jag fått lite mer barlast (i form av muskler då – vill jag åtminstone tro, haha) så även om jag har blivit betydligt starkare under de här månaderna har jag inte blivit snabbare – logiskt nog kanske, eftersom jag inte har sprungit lika mycket.

I vilket fall som helst är jag jättenöjd med beslutet att börja styrketräna. Min kropp känns mycket fastare, mer hållbar och tåligare på alla sätt. Jag gillar fortfarande att springa mest, men för att kunna göra det måste jag ha en stark kropp. Att den orkar med ett ”pass” hemma på vedbacken är ju också ett stort plus…

Vedhuggning

Hur är det med er andra typ 1-diabetiker som tränar, vilka är era erfarenheter av styrketräning versus konditionsträning?

5 reaktioner på ”Styrketräning i 6 månader

    1. Vad kul att jag kan ge er en personlig inblick i hur det kan vara att träna med typ 1, och roligt att ni har hittat till min blogg! Jag var inne och läste på er blogg, fint att ni har tagit upp diabetes som tema! Lycka till med studierna 😊

      Gilla

  1. Jag tror att jag har det tvärtom, alltså styrketräning höjer bs, medan konditionsträning sänker. I dag stod träning med kettlebells på programmet (det är väl styrka?) och bs steg några snäpp till 😦
    Provade på träning i gym några gånger i maj och det blev nästan alltid högre bs efter än före, så jag skulle få experimentera litet med insulinet om jag fortsätter med det. Men för mig finns det fortfarande en ganska hög tröskel att ta mig till gym 😦 Å andra sidan finns det kanske sätt att ta sig över den tröskeln 🙂
    För mig låter det som ett bra mål med träning att bli starkare i vardagen, bättre kraft för praktiska saker som t.ex. ett vedpass 🙂

    Gilla

    1. Jo, alltså det är samma sak för mig, att styrketräningen höjer och konditionsträningen sänker blodsockret (generellt). För mig var också tröskeln in till gymmet nästan det svåraste, när jag tog det steget kändes det inte alls lika svårt efter några gånger nu är jag jätteglad för att jag började med styrketräningen också 😊

      Gilla

Kommentera

